| dc.contributor.author | طاهری امیری, محمدجواد | fa_IR | 
| dc.contributor.author | حقیقی, فرشید رضا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | رحمانی فیروزجائی, علی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | همتیان, میلاد | fa_IR | 
| dc.contributor.author | جواهری بارفروشی, مائده | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T06:13:30Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T06:13:31Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T06:13:30Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T06:13:31Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-12-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-10-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-10-21 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-07-30 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | طاهری امیری, محمدجواد, حقیقی, فرشید رضا, رحمانی فیروزجائی, علی, همتیان, میلاد, جواهری بارفروشی, مائده. (1397). تخصیص بهینه تعمیرات و نگهداری پلهای استان مازندران در شرایط محدودیت بودجه با استفاده از الگوریتم ژنتیک. فصلنامه  مهندسی حمل و نقل, 10(2), 199-211. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2008-6598 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jte.sinaweb.net/article_54258.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297982 |  | 
| dc.description.abstract | <em>پلها با هر شکل سازهای که طراحی شوند و با هر نوع مصالحی که ساخته شوند، دیر یا زود آثار فرسودگی در آنها ظاهر میشود لیکن در نوع و میزان این فرسودگیها و روند گسترش آنها عوامل متعددی مانند شرایط جوی، وقوع سیل یا زلزله، افزایش بار بیش از میزان طراحی، کیفیت طراحی و اجرا و نوع مصالح تاثیرگذار هستند که تمامی این عوامل چنانچه مورد توجه و رسیدگی قرار نگیرند منجر به کاهش عمر مفید سازه خواهند شد. بنابراین رسیدگی به پلها و تعمیر و نگهداری به موقع آنها، موجب افزایش عمر مفید پلها میگردد. در این تحقیق پلهای استان مازندران از لحاظ خرابی با دیدگاه تعمیر و نگهداری مطالعه شده و وضعیت خرابی و نقصهای هر یک از این پلها و همچنین وضعیت این پلها در برابر عواملی همچون بار ترافیکی و دیگر متغیرهای موثر مورد بررسی قرار گرفته است. پس از انجام بازدیدهای میدانی و جمعآوری نتایج مورد نیاز، ابتدا پلها براساس معیارهای ارزیابی نقص، با استفاده از روش تمیم گیری چندمعیاره تحلیل سلسله مراتبی اولویت بندی شده و سپس براساس سطح بودجه در دسترس، اقدامات اصلاحی بر روی هر پل مشخص شد. به این منظور ابتدا یک مدل برنامه ریزی ریاضی خطی ارائه شده و سپس به منظور حل مسئله ابعاد بالا یک الگوریتم فراابتکاری ژنتیک برای پیدا کردن اقدامات اصلاحی بهینه در نرم افزار </em><em>MATLAB</em><em> پیاده سازی و توسعه داده شد؛ نتایج نشان می دهد که الگوریتم ژنتیک پیشنهادی عملکرد مناسبی در حل مسئله داشته است. به منظور بررسی صحت الگوریتم پیشنهادی، چندین سطح بودجه در نظر گرفته شده و روند تغییرات میزان اقدامات اصلاحی مورد ارزیابی قرار گرفته است. مشخص گردید که با افزایش سطح بودجه، میزان اثر بخشی از طریق افزایش تعداد اصلاحات با هزینه بیشتر، افزایش می یابد. </em> | fa_IR | 
| dc.format.extent | 803 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه | fa_IR | 
| dc.publisher | Parseh Designers Transportation Research Institute | en_US | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه  مهندسی حمل و نقل | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Quarterly Journal of Transportation Engineering | en_US | 
| dc.subject | تعمیر و نگهداری پل | fa_IR | 
| dc.subject | خرابی | fa_IR | 
| dc.subject | هزینه تعمیر و نگهداری و الگوریتم ژنتیک | fa_IR | 
| dc.title | تخصیص بهینه تعمیرات و نگهداری پلهای استان مازندران در شرایط محدودیت بودجه با استفاده از الگوریتم ژنتیک | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | علمی - پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران ، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 10 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 199 |  | 
| dc.citation.epage | 211 |  | 
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-6823-4458 |  |