نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسینی, محمدباقرfa_IR
dc.contributor.authorالاهی, پروینfa_IR
dc.contributor.authorسیدی, سیدحسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T06:00:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T06:00:26Z
dc.date.available1399-07-09T06:00:25Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T06:00:26Z
dc.date.issued2019-09-23en_US
dc.date.issued1398-07-01fa_IR
dc.date.submitted2018-01-24en_US
dc.date.submitted1396-11-04fa_IR
dc.identifier.citationحسینی, محمدباقر, الاهی, پروین, سیدی, سیدحسین. (1398). تحلیل گفتمان عناصر زیبایی‌شناسی برخی از اشعار بدرشاکر السیاب با رویکرد هنجارگریزی نحوی – بلاغی. ادب عربی, 11(2), 67-86. doi: 10.22059/jalit.2019.251117.611854fa_IR
dc.identifier.issn2251 -9238
dc.identifier.issn2676-4105
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jalit.2019.251117.611854
dc.identifier.urihttps://jalit.ut.ac.ir/article_73292.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/293592
dc.description.abstractهنجارگریزی نحوی از جمله شگردهایی است که در برجسته‌سازی یک متن ادبی دخیل است؛ چرا که برگرفته از عدم پایبندی شاعر به برخی قواعد صرفی یا نحوی کلام است که از روی قصد برای اهداف و غایاتی صورت می‌گیرد. بهره‌مندی از این فرایند به آفرینش زیبایی سخن می‌انجامد به گونه‌ای که سبب توجه دوچندان مخاطب به متن می‌گردد. شاعران معاصر در تلاش‌اند تا با به کارگیری این تکنیک در اشعار خود به نوعی حسی تازه و شگرف در مخاطب ایجاد کرده و در برهم زدن نظم معمول اشیاء، آن‌ها را به گونه‌ ای جدید و تازه به مخاطب بنمایانند. از این رهگذر شاعر نوگرای عراق، بدرشاکر سیاب، که شعر معاصر عربی بخش عمده ای از وجودخود را مرهون نبوغ ادبی او می داند به غنا و توسعه زبان شعری خود پرداخته، تأمل مخاطب را درشعر خود برانگیخته است. وی به تأثیر از فرهنگ و ادبیات غربی و نگاه  ناقد به میراث شعر عربی، گام‌های مؤثر در زبان شعری برداشته است. این پژوهش درصدد آن است با ارائه نمونه‌هایی از کارکردهای هنجارگریزی نحوی و بلاغی، مخاطب را به هدف اصلی شاعر و بازنمایی لایه‌های پنهان آثارش سوق دهد تا از این رهگذر شگردهای نحوی او در جهت غریبه سازی و ممتاز نمودن اشعارش بدست آید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تقدیم و تأخیر هدفمند، حذف و کاربرد جدید حروف ، عطف و عدم عطف و استفاده از کلمات دورازذهن وقدیمی از پربسامدترین نمونه‌های هنجارگریزی نحوی و بلاغی دراشعار بدر شاکر سیاب به شمار می‌آیند و دیگرکارکردهای نحوی درجایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. از این رو سیاب با بهره‌گیری از چنین شگردهایی سیمای متمایز به سبک شعری خود بخشیده و موجبات تازگی شکل بیان و افزایش دشواری فهم و گستردگی زمان ادراک حسی خواننده را فراهم آورده است.fa_IR
dc.format.extent1154
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehranen_US
dc.relation.ispartofادب عربیfa_IR
dc.relation.ispartofArabic Literatureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jalit.2019.251117.611854
dc.subjectشعر معاصر عراقfa_IR
dc.subjectتحلیل گفتمانfa_IR
dc.subjectتحلیل زیبایی شناختیfa_IR
dc.subjectهنجارگریزی نحوی-بلاغیfa_IR
dc.subjectبدرشاکر سیابfa_IR
dc.titleتحلیل گفتمان عناصر زیبایی‌شناسی برخی از اشعار بدرشاکر السیاب با رویکرد هنجارگریزی نحوی – بلاغیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادگروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسیfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسیfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue2
dc.citation.spage67
dc.citation.epage86


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد