نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorابراهیمی, قربانعلیfa_IR
dc.contributor.authorرازقی, نادرfa_IR
dc.contributor.authorمسلمی پطرودی, رقیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:42:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:42:58Z
dc.date.available1399-07-09T05:42:58Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:42:58Z
dc.date.issued2011-12-22en_US
dc.date.issued1390-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-14en_US
dc.date.submitted1395-03-25fa_IR
dc.identifier.citationابراهیمی, قربانعلی, رازقی, نادر, مسلمی پطرودی, رقیه. (1390). اوقات فراغت و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن: (مطالعه‌ی موردی افراد 64-15 ساله‌ی شهرستان جویبار). جامعه شناسی کاربردی, 22(4), 71-98.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5745
dc.identifier.issn2322-343X
dc.identifier.urihttp://jas.ui.ac.ir/article_18244.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/287564
dc.description.abstractاوقات فراغت، فعالیتی است که اعضای جامعه فارغ از اجبارهای محیط کار و الزامات زندگی، از طریق آن استعدادهای خود را توسعه بخشیده، شخصیت خود را گسترش می‌دهند. چگونگی گذران اوقات فراغت، بازتابی از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر جامعه است که استفاده‌ی مطلوب از این اوقات می‌تواند تأثیر درخور توجهی در بهبود کیفیت زندگی اجتماعی و اقتصادی افراد جامعه داشته باشد. <br />      پژوهش حاضر به قصد بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر اوقات فراغت افراد 64- 15 ساله‌ی شهرستان جویبار صورت گرفته است. در این پژوهش با استفاده از روش پیمایش بر روی 510 نفر از اعضای جامعه‌ی مورد نظر- که بر اساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شده بودند- اطلاعات لازم جمع‌آوری گردید. متغیرهای مستقل که ارتباط آنها با میزان اوقات فراغت (فعال و غیرفعال) سنجیده شده است، عبارتند از: پایگاه اجتماعی- اقتصادی (میزان درآمد، تحصیلات و شغل والدین)، وضعیت تأهل، محل زندگی، سن و جنسیت.  <br />       نتایج گویای آن است که میانگین اوقات فراغت فعال (87/1 از 4) بیشتر از میانگین فراغت غیر فعال (4/1 از 4) است. بررسی الگوهای گذران اوقات فراغت نشان می‌دهد که فعالیت‌های فراغتی«بودن در کنار خانواده» و «تماشای تلویزیون» از مهمترین الگوهای فراغتی جامعه مورد نظر هستند. همچنین؛ نتیجه‌ی رگرسیون خطی چند متغیره متغیرهای مستقل با اوقات فراغت نشان می‌دهد که از میان متغیرهای مستقل، چهار متغیر (سن، تحصیلات پاسخگو و تحصیلات پدر و مادر) دارای تأثیر معناداری بر اوقات فراغت هستند. مقایسه‌ی بتاها نشان می‌دهد متغیر سن و تحصیلات پاسخگو  با ضرایب بتای (32/0- و 117/0)، به ترتیب، قویترین و ضعیف‌ترین تأثیر را بر متغیر وابسته اوقات فراغت نشان می دهد.fa_IR
dc.format.extent299
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofجامعه شناسی کاربردیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Applied Sociologyen_US
dc.subjectجامعه شناسی اوقات فراغتfa_IR
dc.subjectاوقات فراغت فعالfa_IR
dc.subjectاوقات فراغت غیر فعالfa_IR
dc.subjectسبک زندگیfa_IR
dc.subjectشهرستان جویبارfa_IR
dc.subjectسبک زندگیfa_IR
dc.subjectفرهنگfa_IR
dc.titleاوقات فراغت و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن: (مطالعه‌ی موردی افراد 64-15 ساله‌ی شهرستان جویبار)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue4
dc.citation.spage71
dc.citation.epage98


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد