نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسادات مدنی, اعظمfa_IR
dc.contributor.authorحیدری نسب, ، لیلاfa_IR
dc.contributor.authorیعقوبی, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorرستمی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:28:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:28:58Z
dc.date.available1399-07-09T05:28:58Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:28:58Z
dc.date.issued2015-12-22en_US
dc.date.issued1394-10-01fa_IR
dc.date.submitted2017-01-29en_US
dc.date.submitted1395-11-10fa_IR
dc.identifier.citationسادات مدنی, اعظم, حیدری نسب, ، لیلا, یعقوبی, حمید, رستمی, رضا. (1394). اثربخشی نوروفیدبک همراه با تکالیف شناختی بر علائم اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) دوره بزرگسالی. روان شناسی بالینی, 7(4), 59-70. doi: 10.22075/jcp.2017.2218fa_IR
dc.identifier.issn2008-501X
dc.identifier.issn2228-5180
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2218
dc.identifier.urihttps://jcp.semnan.ac.ir/article_2218.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282814
dc.description.abstractمقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، یکی از اختلالات روانی-عصبی شایع در افراد است، که در طفولیت شروع شده؛ تا بزرگسالی ادامه یافته و در ابعاد مختلفی از زندگی فرد نظیر زندگی شخصی، تعاملات اجتماعی، زندگی حرفه ای، عملکرد اجرایی نظیر حافظه فعال، تمرکز و سایر ابعاد عملکردی فرد اختلال ایجاد می­کند. مطالعات متعددی در خصوص درمان این اختلال از جانب مولفان مطرح گردیده است، با توجه به فقدان مطالعاتی که اثر بخشی نوروفیدبک را همراه با تکالیف شناختی رایانه ای در کاهش نشانه های بیش فعالی در گستره بزرگسالی در ایران مورد بررسی قرار داده باشد، مطالعه کنونی شکل گرفته است. هدف، بررسی اثربخشی نوروفیدبک همراه با تکالیف شناختی رایانه ای در کاهش نشانه های نقص توجه و تمرکز در بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود. روش: طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را بزرگسالان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی که به کلینیک آتیه در شهر تهران مراجعه کردند، تشکیل دادند؛ که از بین جامعه آماری فوق 2 گروه 8 نفره، یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل، با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه اضطراب بک، پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی بارکلی، آزمون IVA  و آزمون سنجش علائم حیاتی سیستم عصبی مرکزی. داده ها از طریق نرم افزار SPSS و با استفاده از روش آماری یومن ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که نوروفیدبک همراه با تکالیف شناختی رایانه ای، منجر به کاهش معنادار نشانه های نقص توجه و تمرکز در گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل گردید. نتیجه­گیری: با توجه به یافته ها، نوروفیدبک همراه با تکالیف شناختی رایانه ای، در کنار سایر روش های رفتاری– شناختی می تواند باعث کاهش علائم نقص توجه و تمرکز در بزرگسالان دارای اختلال ADHD گردد.fa_IR
dc.format.extent1173
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سمنانfa_IR
dc.publisherSemnan Universityen_US
dc.relation.ispartofروان شناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Clinical Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2218
dc.subjectنوروفیدبکfa_IR
dc.subjectتکالیف شناختی رایانه ایfa_IR
dc.subjectاختلال نقص توجه/ بیش فعالی بزرگسالیfa_IR
dc.titleاثربخشی نوروفیدبک همراه با تکالیف شناختی بر علائم اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) دوره بزرگسالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی دانشگاه شاهد، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی دانشگاه شاهد، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue4
dc.citation.spage59
dc.citation.epage70


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد