نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاسمی, نداfa_IR
dc.contributor.authorگودرزی, میتراfa_IR
dc.contributor.authorغضنفری, فیروزهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:28:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:28:12Z
dc.date.available1399-07-09T05:28:12Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:28:12Z
dc.date.issued2019-05-22en_US
dc.date.issued1398-03-01fa_IR
dc.date.submitted2019-02-28en_US
dc.date.submitted1397-12-09fa_IR
dc.identifier.citationقاسمی, ندا, گودرزی, میترا, غضنفری, فیروزه. (1398). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر نظم جویی شناختی هیجان، مهارت های ذهن آگاهی و آمادگی برای تجربه شرم و گناه افراد مبتلا به اختلال اضطراب افسردگی مختلط. مطالعات روان شناسی بالینی, 9(34), 145-166. doi: 10.22054/jcps.2019.41020.2108fa_IR
dc.identifier.issn2322-3189
dc.identifier.issn2476-6410
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jcps.2019.41020.2108
dc.identifier.urihttp://jcps.atu.ac.ir/article_9883.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282554
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر نظم جویی شناختی هیجان، مهارت های ذهن آگاهی و آمادگی برای تجربه شرم و گناه افراد مبتلا اختلال اضطراب افسردگی مختلط بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه افراد مبتلا به اختلال اضطراب افسردگی مختلط شهر اصفهان بودند. حجم نمونه شامل 24 نفر از افراد مبتلا به اختلال اضطراب افسردگی مختلط مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش مقیاس تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2002)، مقیاس پنج عاملی ذهن آگاهی و مقیاس عاطفه خود آگاه-3 (تانگنی، 1989) بودند. گروه آزمایش تحت مداخله درمان متمرکز بر شفقت 8 جلسه ای به شیوه جلسات هفتگی یک ساعته قرار گرفت و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان، مهارت های ذهن آگاهی و آمادگی برای تجربه شرم و گناه گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد. افراد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون نمرات کمتری در تجربه شرم و گناه و نمرات بیشتری در مهارت های ذهن آگاهی کسب کردند. همچنین آموزش شفقت به خود باعث بهبود تنظیم شناختی هیجان افراد گروه آزمایش شد. بر اساس یافته‌ها می‌توان گفت که درمان مبتنی بر شفقت می تواند به عنوان گزینه درمانی مناسبی جهت بهبود مهارت های ذهن آگاهی، تنظیم شناختی هیجان و آمادگی برای تجربه شرم و گناه افراد مبتلا به اختلال اضطراب افسردگی مختلط به کار رود.fa_IR
dc.format.extent1054
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات روان شناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofClinical Psychology Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jcps.2019.41020.2108
dc.subjectاختلال اضطراب افسردگی مختلطfa_IR
dc.subjectدرمان مبتنی بر شفقتfa_IR
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectشرمfa_IR
dc.subjectگناهfa_IR
dc.subjectنظم جویی شناختی هیجانfa_IR
dc.titleاثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر نظم جویی شناختی هیجان، مهارت های ذهن آگاهی و آمادگی برای تجربه شرم و گناه افراد مبتلا به اختلال اضطراب افسردگی مختلطfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue34
dc.citation.spage145
dc.citation.epage166


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد