| dc.contributor.author | هاشمی رزینی, هادی | fa_IR |
| dc.contributor.author | کرم پور, مینو | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:27:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:27:37Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:27:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:27:37Z | |
| dc.date.issued | 2015-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-08-24 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-06-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | هاشمی رزینی, هادی, کرم پور, مینو. (1394). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان طیف اتیسم. مطالعات روان شناسی بالینی, 5(20), 161-185. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-3189 | |
| dc.identifier.issn | 2476-6410 | |
| dc.identifier.uri | http://jcps.atu.ac.ir/article_1868.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282358 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان طیف اتیسم انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، بنیادی و از نظرگردآوری دادهها، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل هست. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان طیف اتیسم با عملکرد بالا سنین 12-6 سال میباشند. از جامعه آماری مورد نظر تعداد 10 کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از ویرایش چهارم آزمون هوشی وکسلر و پرسشنامه غربالگری درخودماندگی با عملکرد بالا و آسپرگر از کلینیک ذهن زیبا به صورت در دسترس انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه 5 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه درمانی را در قالب پانزده جلسه دریافت کرد و گروه کنترل برنامه عادی خود را پیگیری نمود. مهارتهای اجتماعی و ارتباطی با استفاده از فهرست ارزشیابی درخودماندگی ارزیابی و دادهها با روش اندازهگیریهای مکرر مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری میان مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان گروه آزمایش و گروه کنترل در پسآزمون و پیگری وجود دارد. در نتیجه این روش میتواند به عنوان یک مداخله در کاهش نشانگان بالینی کودکان طیف اتیسم مورد استفاده قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 546 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | مطالعات روان شناسی بالینی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Clinical Psychology Studies | en_US |
| dc.subject | کودکان طیف اتیسم | fa_IR |
| dc.subject | کارکردهای اجرایی | fa_IR |
| dc.subject | مهارتهای اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | مهارتهای ارتباطی | fa_IR |
| dc.subject | فهرست ارزشیابی درخودماندگی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان طیف اتیسم | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی از دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 20 | |
| dc.citation.spage | 161 | |
| dc.citation.epage | 185 | |