| dc.contributor.author | ابوالمعالی الحسینی, خدیجه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:15:51Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:15:51Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:15:51Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:15:51Z | |
| dc.date.issued | 2020-04-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-05-19 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-02-30 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ابوالمعالی الحسینی, خدیجه. (1399). پیامدهای روانشناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانشآموزان و راهکارهای مقابله با آنها. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 16(55), 157-193. doi: 10.22054/jep.2020.52371.2993 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-3183 | |
| dc.identifier.issn | 2538-3191 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22054/jep.2020.52371.2993 | |
| dc.identifier.uri | http://jep.atu.ac.ir/article_11180.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278392 | |
| dc.description.abstract | هدف از این مطالعه شناسایی پیامدهای روانشناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانشآموزان و راهکارهای مقابله با آن بود. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بود. در مجموع 23 مقاله در حوزه کرونا مندرج در بانکهای اطلاعاتیPubMed, Scopus،SID،Google Scholar ،Science Direct ، Civilica بررسی و تحلیل شدند. یافتهها بیانگر این بود که دانشآموزان در نتیجه بیماری کرونا و قرنطینه، در بعد فردی مشکلات روانشناختی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از آسیب، استرس، ناکامی، ترس، خشم، احساس تنهایی و بیحوصلگی را تجربه کردهاند. در بعد بین فردی، دانشآموزان با مشکلاتی مانند مشکل در ارتباط با اعضاء خانواده، محدودیت ارتباطی با دوستان و معلمان، حمایتهای اجتماعی ناکافی، کاهش درآمد خانواده را تجربه کردهاند. در بعد آموزشی مشکلاتی، مانند حضور شناختی و اجتماعی ضعیف دانشآموزان در فرآیند آموزش آنلاین، افزایش بار شناختی، ضعف انگیزه، مشکلاتی در مدیریت زمان، و نگرانی از ارزشیابی شناسایی شد. بر اساس یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که در بحرانهای سلامت، مهارتهای حل مسئله اجتماعی، تابآوری، مهارتهای ارتباطی، مدیریت زمان، و خودمراقتبی به دانشآموزان آموزش داده شود. همچنین پیشنهاد میشود که به والدین نیز مهارتهای ارتباطی و راهبردهای مقابله با استرس آموزش داده شود. پیشنهاد میشود در آموزش ضمن خدمت به معلمان، بر افزایش حضور تدریس و استفاده از یادگیری مشارکتی در فرآیند آموزش آنلاین تأکید شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 411 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه روان شناسی تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Educational Psychology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22054/jep.2020.52371.2993 | |
| dc.subject | بیماری کرونا (کویید 19) | fa_IR |
| dc.subject | پیامدهای روانشناختی | fa_IR |
| dc.subject | مشکلات آموزشی | fa_IR |
| dc.title | پیامدهای روانشناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانشآموزان و راهکارهای مقابله با آنها | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران (نویسنده مسئول) | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 55 | |
| dc.citation.spage | 157 | |
| dc.citation.epage | 193 | |