| dc.contributor.author | دهستانی, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهدوی, سیده عاطفه | fa_IR |
| dc.contributor.author | پسندیده, محمدمهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | نیک نفس, خدیجه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:15:31Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:15:31Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:15:31Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:15:31Z | |
| dc.date.issued | 2019-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-02-25 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-12-06 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | دهستانی, مهدی, مهدوی, سیده عاطفه, پسندیده, محمدمهدی, نیک نفس, خدیجه. (1398). اثربخشی آموزش مهارتهای خودمدیریتی بر رفتار قلدری و مقبولیت اجتماعی دانشآموزان پسر زندانی. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 15(53), 161-181. doi: 10.22054/jep.2020.40923.2637 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-3183 | |
| dc.identifier.issn | 2538-3191 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22054/jep.2020.40923.2637 | |
| dc.identifier.uri | http://jep.atu.ac.ir/article_10698.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278287 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای خودمدیریتی بر رفتار قلدری و مقبولیت اجتماعی دانشآموزان پسر زندانی بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر زندانی شهر تبریز بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی و ابزارهای چکلیست رفتار قلدری اسپلیج و هالت (2001) و مقبولیت اجتماعی فورد و رابین (1970) تعداد 50 دانشآموز پسر زندانی بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (25 نفر در گروه کنترل و 25 نفر در گروه آزمایش). گروه آزمایش ده جلسه در کلاسهای آموزش خودمدیریتی شرکت کردند و افراد گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات پرسشنامهها روی هر دو گروه اجرا شد و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش مهارتهای خودمدیریتی بر مؤلفههای قلدری شامل رفتار قلدری، قربانی و نزاع معنیدار است. همچنین نتایج نشان داد که تأثیر مهارتهای خودمدیریتی بر مقبولیت اجتماعی نیز معنیدار است. نتایج پژوهش نشانگر این نکته است که آموزش مهارتهای خودمدیریتی میتواند از رفتارهای قلدری دانشآموزان پیشگیری کند و مقبولیت اجتماعی آنها را بالا ببرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 985 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه روان شناسی تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Educational Psychology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22054/jep.2020.40923.2637 | |
| dc.subject | مهارتهای خودمدیریتی | fa_IR |
| dc.subject | رفتار قلدری | fa_IR |
| dc.subject | مقبولیت اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | پسران زندانی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش مهارتهای خودمدیریتی بر رفتار قلدری و مقبولیت اجتماعی دانشآموزان پسر زندانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجو دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد آستانه اشرفیه، گیلان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 53 | |
| dc.citation.spage | 161 | |
| dc.citation.epage | 181 | |