نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدهستانی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorمهدوی, سیده عاطفهfa_IR
dc.contributor.authorپسندیده, محمدمهدیfa_IR
dc.contributor.authorنیک نفس, خدیجهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:15:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:15:31Z
dc.date.available1399-07-09T05:15:31Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:15:31Z
dc.date.issued2019-11-22en_US
dc.date.issued1398-09-01fa_IR
dc.date.submitted2019-02-25en_US
dc.date.submitted1397-12-06fa_IR
dc.identifier.citationدهستانی, مهدی, مهدوی, سیده عاطفه, پسندیده, محمدمهدی, نیک نفس, خدیجه. (1398). اثربخشی آموزش مهارت‌های خودمدیریتی بر رفتار قلدری و مقبولیت اجتماعی دانش‌آموزان پسر زندانی. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 15(53), 161-181. doi: 10.22054/jep.2020.40923.2637fa_IR
dc.identifier.issn2538-3183
dc.identifier.issn2538-3191
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jep.2020.40923.2637
dc.identifier.urihttp://jep.atu.ac.ir/article_10698.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278287
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت‌های خودمدیریتی بر رفتار قلدری و مقبولیت اجتماعی دانش‌آموزان پسر زندانی بود. پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر زندانی شهر تبریز بود که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی و ابزارهای چک‌لیست رفتار قلدری اسپلیج و هالت (2001) و مقبولیت اجتماعی فورد و رابین (1970) تعداد 50 دانش‌آموز پسر زندانی به‌عنوان نمونه انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (25 نفر در گروه کنترل و 25 نفر در گروه آزمایش). گروه آزمایش ده جلسه در کلاس‌های آموزش خودمدیریتی شرکت کردند و افراد گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات پرسشنامه‌ها روی هر دو گروه اجرا شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش مهارت‌های خودمدیریتی بر مؤلفه‌های قلدری شامل رفتار قلدری، قربانی و نزاع معنی‌دار است. همچنین نتایج نشان داد که تأثیر مهارت‌های خودمدیریتی بر مقبولیت اجتماعی نیز معنی‌دار است. نتایج پژوهش نشانگر این نکته است که آموزش مهارت‌های خودمدیریتی می‌تواند از رفتارهای قلدری دانش‌آموزان پیشگیری کند و مقبولیت اجتماعی آن‌ها را بالا ببرد.fa_IR
dc.format.extent985
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه روان شناسی تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofEducational Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jep.2020.40923.2637
dc.subjectمهارت‌های خودمدیریتیfa_IR
dc.subjectرفتار قلدریfa_IR
dc.subjectمقبولیت اجتماعیfa_IR
dc.subjectپسران زندانیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش مهارت‌های خودمدیریتی بر رفتار قلدری و مقبولیت اجتماعی دانش‌آموزان پسر زندانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجو دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد آستانه اشرفیه، گیلان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue53
dc.citation.spage161
dc.citation.epage181


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد