| dc.contributor.author | تقوایی نیا, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | درخشان, معراج | fa_IR |
| dc.contributor.author | زارعی, رقیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:15:29Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:15:30Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:15:29Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:15:30Z | |
| dc.date.issued | 2019-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-02-02 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-11-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | تقوایی نیا, علی, درخشان, معراج, زارعی, رقیه. (1398). نقش عدالت اخلاقی و تواناییهای شناختی در پیشبینی تفکر انتقادی دانشجویان. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 15(53), 31-49. doi: 10.22054/jep.2020.40174.2601 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-3183 | |
| dc.identifier.issn | 2538-3191 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22054/jep.2020.40174.2601 | |
| dc.identifier.uri | http://jep.atu.ac.ir/article_10642.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278281 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عدالت اخلاقی و تواناییهای شناختی در پیشبینی تفکر انتقادی دانشجویان در قالب مدل معادلات ساختاری بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانشجویان دانشگاههای شیراز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل دادند که تعداد 250 نفر از دانشجویان این دانشگاهها از راه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تفکر انتقادی ریکتس، تواناییهای شناختی نجاتی و عدالت اخلاقی بیرگر استفاده شد. برای روایی مقیاسها از تحلیل عاملی مرتبه دوم با نرمافزار AMOS و برای پایایی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها و پاسخ به فرضیه پژوهش، از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد، عدالت اخلاقی تأثیر مثبت و معنادار بر تفکر انتقادی داشته اما تواناییهای شناختی توان تأثیرگذاری بر تفکر انتقادی را ندارد. نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که اخلاقیات از عوامل اصلی برای بررسی تفکر انتقادی است اما تواناییهای شناختی نقشی در گرایش افراد به تفکر انتقادی ندارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 942 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه روان شناسی تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Educational Psychology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22054/jep.2020.40174.2601 | |
| dc.subject | "تفکر انتقادی" | fa_IR |
| dc.subject | "تواناییهای شناختی" | fa_IR |
| dc.subject | "عدالت اخلاقی" | fa_IR |
| dc.title | نقش عدالت اخلاقی و تواناییهای شناختی در پیشبینی تفکر انتقادی دانشجویان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاد واحد مرودشت، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 53 | |
| dc.citation.spage | 31 | |
| dc.citation.epage | 49 | |