نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتقوایی نیا, علیfa_IR
dc.contributor.authorدرخشان, معراجfa_IR
dc.contributor.authorزارعی, رقیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:15:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:15:30Z
dc.date.available1399-07-09T05:15:29Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:15:30Z
dc.date.issued2019-11-22en_US
dc.date.issued1398-09-01fa_IR
dc.date.submitted2019-02-02en_US
dc.date.submitted1397-11-13fa_IR
dc.identifier.citationتقوایی نیا, علی, درخشان, معراج, زارعی, رقیه. (1398). نقش عدالت اخلاقی و توانایی‌های شناختی در پیش‌بینی تفکر انتقادی دانشجویان. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 15(53), 31-49. doi: 10.22054/jep.2020.40174.2601fa_IR
dc.identifier.issn2538-3183
dc.identifier.issn2538-3191
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jep.2020.40174.2601
dc.identifier.urihttp://jep.atu.ac.ir/article_10642.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/278281
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر بررسی نقش عدالت اخلاقی و توانایی‌های شناختی در پیش‌بینی تفکر انتقادی دانشجویان در قالب مدل معادلات ساختاری بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانشجویان دانشگاه‌های شیراز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل دادند که تعداد 250 نفر از دانشجویان این دانشگاه‌ها از راه نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس تفکر انتقادی ریکتس، توانایی‌های شناختی نجاتی و عدالت اخلاقی بیرگر استفاده شد. برای روایی مقیاس‌ها از تحلیل عاملی مرتبه دوم با نرم‌افزار AMOS و برای پایایی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و پاسخ به فرضیه پژوهش، از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، عدالت اخلاقی تأثیر مثبت و معنادار بر تفکر انتقادی داشته اما توانایی‌های شناختی توان تأثیرگذاری بر تفکر انتقادی را ندارد. نتیجه‌گیری: به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که اخلاقیات از عوامل اصلی برای بررسی تفکر انتقادی است اما توانایی‌های شناختی نقشی در گرایش افراد به تفکر انتقادی ندارد.fa_IR
dc.format.extent942
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه روان شناسی تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofEducational Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jep.2020.40174.2601
dc.subject"تفکر انتقادی"fa_IR
dc.subject"توانایی‌های شناختی"fa_IR
dc.subject"عدالت اخلاقی"fa_IR
dc.titleنقش عدالت اخلاقی و توانایی‌های شناختی در پیش‌بینی تفکر انتقادی دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاد واحد مرودشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue53
dc.citation.spage31
dc.citation.epage49


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد