نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorایزدپناه, صاحبهfa_IR
dc.contributor.authorپژوهان فر, مهدیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:58:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:58:35Z
dc.date.available1399-07-09T04:58:35Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:58:35Z
dc.date.issued2020-03-20en_US
dc.date.issued1399-01-01fa_IR
dc.date.submitted2016-12-28en_US
dc.date.submitted1395-10-08fa_IR
dc.identifier.citationایزدپناه, صاحبه, پژوهان فر, مهدیه. (1399). مدل سازی ساختاری تأثیر عوامل محیطی طبیعی و مصنوع بر جو روانی مدارس. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست, 22(1), 321-332. doi: 10.22034/jest.2018.22641.3265fa_IR
dc.identifier.issn1563-4809
dc.identifier.issn2008-3513
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/jest.2018.22641.3265
dc.identifier.urihttp://jest.srbiau.ac.ir/article_13127.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/272531
dc.description.abstract<strong>زمینه و هدف</strong>: از دهه 50 میلادی مفهوم جو روانی در کشورهای توسعه یافته مطرح شد که در افزایش عزت‌نفس، موفقیت تحصیلی - اجتماعی و همچنین افزایش احساس تعلق به محیط مدرسه تأثیرگذار است. افزایش غیبت‌های کلاسی، خشونت و اضطراب، کمبود روابط اجتماعی دانش آموزان، ازجمله مصداق‌های عدم توجه به جو روانی است. <strong>روش بررسی:</strong> تحلیلی کمی و مدل سازی ساختاری تأثیر  مؤلفه‌های محیط یادگیری بر جو روانی مدارس  توسط نرم‌افزار AMOS ver22 در بین ۱۲۰ نفر از دانش آموزان  دختر 15 تا 17 ساله با انتخاب حجم نمونه توسط نرم‌افزار G.POWER از ۳ مدرسه داوطلب در شهر گرگان با دو  ابزار پرسش نامه‌ای شامل ارزیابی کلی محیط یادگیری (TLEA)و ارزیابی جو روانی (<strong>(</strong>WHITS انجام‌شده است. <strong>یافته ها:</strong> معادله گسترده اصلاح ‌شده به تأثیر معنی‌دار و مستقیم محیط یادگیری بر جو روانی مدارس ، اثبات نیکویی برازش مدل و  همچنین معرفی مؤلفه‌های معماری کاربردی از سه شاخص  محیط درونی،  محیط بیرونی و فضاهای اجتماع والدین تاثیرگذار بر جو روانی مدارس منتج شد. <strong>بحث و نتیجه گیری</strong>: وجود فضاهای مشاع و ایجاد فضاهای سبز ، مصالح متناسب با اقلیم و فرهنگ، بهره‌گیری از عایق صوتی و حرارتی در محیط‌های کلاسی، ورود فضاهای سبز به کلاس درس ، طراحی نمای ساختمان مدرسه متناسب با گروه سنی ، استفاده از <br /> فضاهای عمومی مدرسه در خارج از ساعات مدرسه، ایجاد فضاهای مناسب به‌منظور تعامل مستقیم والدین بادانش آموزان و اولیا مدرسه ازجمله متغیرها در جهت بهبود جو روانی ، افزایش احساس تعلق به محیط مدرسه و  بهبود رفتارهای اجتماعی در زندگی آینده دانش آموزان می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent974
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتfa_IR
dc.publisherIslamic Azad University - Science and Research Branchen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیستfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Environmental Science and Technologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/jest.2018.22641.3265
dc.subjectمحیط طبیعیfa_IR
dc.subjectمحیط مصنوعfa_IR
dc.subjectجو روانیfa_IR
dc.subjectفضای سبزfa_IR
dc.subjectAMOSfa_IR
dc.subjectمعماری و شهرسازیfa_IR
dc.titleمدل سازی ساختاری تأثیر عوامل محیطی طبیعی و مصنوع بر جو روانی مدارسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمسوول مکاتبات): دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی گرگان، دانشگاه گلستانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue1
dc.citation.spage321
dc.citation.epage332


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد