نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمقیمی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorشاهنوشی, ناصرfa_IR
dc.contributor.authorدانش, شهنازfa_IR
dc.contributor.authorاکبری مقدم, بیت ا..fa_IR
dc.contributor.authorدانشور, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:58:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:58:00Z
dc.date.available1399-07-09T04:58:00Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:58:00Z
dc.date.issued2016-11-21en_US
dc.date.issued1395-09-01fa_IR
dc.date.submitted2010-12-31en_US
dc.date.submitted1389-10-10fa_IR
dc.identifier.citationمقیمی, مریم, شاهنوشی, ناصر, دانش, شهناز, اکبری مقدم, بیت ا.., دانشور, محمود. (1395). حذف یارانه سوخت و کاهش آلودگی هوا در مشهد (با استفاده از مدل تعادل عمومی قابل محاسبه). فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست, 18(2), 293-305.fa_IR
dc.identifier.issn1563-4809
dc.identifier.issn2008-3513
dc.identifier.urihttp://jest.srbiau.ac.ir/article_9831.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/272349
dc.description.abstract<strong>زمینه و هدف:</strong> آلودگی هوای شهری یکی از بزرگ­ترین پیامد­های شهرنشینی می­باشد که در نتیجه آن هر روز بر تعداد افرادی که بر اثر ناراحتی­های تنفسی، قلبی و ریوی، جان خود را از دست می­دهند، افزوده می­شود. شهر مشهد از جمله کلان شهر­های ایران است که مانند سایر کلان شهرها مبتلا به شرایط و مسائل خاص خود می­باشد. این شهر به دلیل کثرت آلایند­ه­ها و منابع آلوده­کننده هوا در ردیف هفتم شهر­های آلوده کشور قرار دارد. هدف اصلی این مطالعه بررسی اثرات حذف یارانه سوخت­های فسیلی بر تقاضای سوخت، رفاه و آلودگی هوا در مشهد می­باشد. <br /> <strong>روش بررسی:</strong> با استفاده از جدول داده- ستانده استان خراسان رضوی، اهداف مطالعه در قالب مدل تعادل عمومی قابل محاسبه مورد بررسی قرار گرفته است و در چهار سناریوی حذف یکباره، در مدت 3 و 5 سال و در 11 نرخ مالیاتی نتایج مورد ارزیابی قرارگرفت. <br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج به دست آمده حاکی از آن است­که با حذف یارانه سوخت­های فسیلی، تقاضای واسطه­ای و مصرفی سوخت­های فسیلی کاهش می­یابد. حذف یکباره یارانه سوخت، تقاضای داخلی گاز را 3/197 درصد و تقاضای داخلی فرآورده­های نفتی را 3/157 درصد کاهش می­دهد. و میزان آلودگی­های ناشی از CO2، SO2، NOX، CO، CH و  SPMبه ترتیب حدود 9/169درصد، 8/151 درصد و 9/158 درصد، 7/169 درصد، 4/205 درصد و 154 درصد کاهش می­یابد. <br /><strong>نتیجه گیری</strong> در همه سناریو­ها با لحاظ اثر مثبت کاهش آلودگی، تغییرات رفاه مثبت بوده است. ولی بالاترین نرخ رشد رفاه با درنظرگرفتن اثرات زیست­محیطی،  نرخ حذف 15 درصد می­باشد.fa_IR
dc.format.extent1052
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتfa_IR
dc.publisherIslamic Azad University - Science and Research Branchen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیستfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Environmental Science and Technologyen_US
dc.subjectیارانه سوختfa_IR
dc.subjectآلودگی هواfa_IR
dc.subjectمدل تعادل عمومی قابل محاسبهfa_IR
dc.subjectمشهدfa_IR
dc.titleحذف یارانه سوخت و کاهش آلودگی هوا در مشهد (با استفاده از مدل تعادل عمومی قابل محاسبه)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمسوول مکاتبات):دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه عمران، دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیارگروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد ، ایران.fa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue2
dc.citation.spage293
dc.citation.epage305


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد