نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصالحی مازندرانی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:55:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:55:01Z
dc.date.available1399-07-09T04:55:01Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:55:01Z
dc.date.issued2015-09-23en_US
dc.date.issued1394-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-09-10en_US
dc.date.submitted1396-06-19fa_IR
dc.identifier.citationصالحی مازندرانی, محمد. (1394). نگاهی نو به ماهیت ضمان در پرتو مفهوم و هدف از تشریع آن. فقه, 22(85), 37-64. doi: 10.22081/jf.2015.64191fa_IR
dc.identifier.issn1735-3181
dc.identifier.issn1735-3521
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22081/jf.2015.64191
dc.identifier.urihttp://jf.isca.ac.ir/article_64191.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/271345
dc.description.abstract<span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">دربارۀ ماهیت عقد ضمان دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. ازآنجاکه هدف از تشریع عقد ضمان در فقه شیعه احسان و امتنان به مدیون است، عقد ضمان را موجب نقل ذمه می‌دانند؛ به ‌این‌ معنا که با تحقق عقد ضمان، ذمۀ مدیون بری و ذمۀ ضامن مشغول می‌گردد؛ براین‌اساس، هر امری که موجب بقای ذمۀ مدیون بعد از ضمان گردد، سبب بطلان شرط و عقد می‌شود. درمقابل، فقیهان اهل سنت هدف از تشریع عقد ضمان را حمایت از طلبکار، و ضمان را موجب ضم ذمه می‌دانند؛ بنابراین، با تحقق عقد ضمان، طلبکار برای مطالبۀ طلب خویش به‌جای یک نفر حق مراجعه به دو نفر را دارد.</span><br /> <span style="font-family: IRMitra; font-size: 10.5pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">براین‌اساس، در این نوشتار درصدد بررسی این پرسش‌ها هستیم: هدف از تشریع عقد ضمان چیست؟ ضمان از چه ماهیتی (نقل ذمه یا ضم ذمه) برخوردار است؟ به‌اجمال، می‌توان گفت هدف از تشریع ضمان احسان به مدیون است و نقل ذمه همخوان با اطلاق عقد ضمان است نه اقتضای ذات آن؛ بنابراین، با شرط ضمن عقد، امکان برقراری تضامن وجود دارد. توجه به مفهوم لغوی ضمان، یعنی قرار گرفتن و دربرگرفتن چیزی در چیز دیگر، همانند کفالت و رهن، نشانگر جنبۀ وثیقه‌ای ضمان است؛ درحالی‌که دربارۀ احسانی بودن کفالت و همچنین گرویی که از ثالث گذاشته می‌شود، تردیدی نیست.</span>fa_IR
dc.format.extent652
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)fa_IR
dc.relation.ispartofفقهfa_IR
dc.relation.ispartofFiqhen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22081/jf.2015.64191
dc.subjectضمانfa_IR
dc.subjectضمانتfa_IR
dc.subjectنقل ذمهfa_IR
dc.subjectضم ذمهfa_IR
dc.subjectعقد ضمانfa_IR
dc.titleنگاهی نو به ماهیت ضمان در پرتو مفهوم و هدف از تشریع آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentرئیس دانشکده حقوق دانشگاه قمfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue85
dc.citation.spage37
dc.citation.epage64


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد