نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorایازی, سید محمد علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:53:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:53:46Z
dc.date.available1399-07-09T04:53:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:53:46Z
dc.date.issued2007-03-21en_US
dc.date.issued1386-01-01fa_IR
dc.date.submitted2016-02-10en_US
dc.date.submitted1394-11-21fa_IR
dc.identifier.citationایازی, سید محمد علی. (1386). نقد و بررسى ادله فقهى الزام حکومتى حجاب. فقه, 14(5251), 187-233.fa_IR
dc.identifier.issn1735-3181
dc.identifier.issn1735-3521
dc.identifier.urihttp://jf.isca.ac.ir/article_3175.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/270896
dc.description.abstract<span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">در وجوب پوشش زن در میان هیچ یک از مذاهب اسلامى, تردیدى نیست. از این رو, بایسته است حکومت اسلامى براى تحقق این وظیفه دینى, فرهنگ سازى کند تا مردم با اعتقاد کامل, به حجاب به عنوان هنجارى اجتماعى بنگرند و ترک آن را ناهنجارى بدانند. در این میان, سخن این است که آیا الزام بر حجاب واجب است و حکومت اسلامى از نظر شرعى و بنا بر ادله فقهى مى تواند ترک پوشش را مجازات و تعزیر کند یا خیر؟</span><br style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /><span style="font: 12px/normal Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; text-align: justify; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; widows: 1; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; background-color: #ffffff; -webkit-text-stroke-width: 0px;">در این باره سه نظریه وجود دارد. بنا بر نظریه مشهور, سیره عقلا بر پایه جلوگیرى از اختلال نظام و استیفاى مصالح بنا نهاده شده است و ادله احکام فردى و اجتماعى بر اجرا و تحقق آن دلالت دارد. منابع دینى نیز بر نهى از منکر دلالت مى کنند که یکى از موارد آن منکرات, کشف حجاب است. هم چنین در سیره امیرمؤمنان على(ع), به مواردى برمى خوریم که حضرت, فردى را به دلیل ترک واجبات و انجام محرمات, تعزیر کرده است. این موارد را مى توان توسعه داد و به طور کلى به ادله تعلیل در تعزیرات اطلاق دارد و ولایت, از حق مجازات متخلفان برخوردار است. بسیارى از فقیهان نیز اصل و قاعده اى دارند که هرگونه مخالفت با شرع, تعزیر دارد. پس الزام بر حجاب, لازم و تعیین قانونى براى تعزیر متخلفان, جایز است. در مقابل, بر اساس نظریه دیگرى, همه این ادله جاى مناقشه دارد. سیره فروتر از مدعاست و ادله احکام فردى نیز چنین شمولى بر هر واجبى ندارد. هم چنین ادله نهى از منکر با انجام عملى شامل احکامى مانند حجاب نمى شود. تعزیرات خاص در سیره امیرمؤمنان على(ع) ناظر به احکام و حقوق اجتماعى خاص جامعه است و نمى توان اصطیاد و قاعده کلى در این سطح کرد. تعلیل ها نیز در تعزیر اطلاقى ندارند و اختیار ولى فقیه ناظر به هر حکمى در جامعه نیست. پس اصل فقهى (کل من خالف الشرع فعلیه التعریز) نسبت به حجاب چندان شمولى ندارد. از این رو, در این نوشته, با نقد ادله نظریه نخست, اثبات مى شود که دلیلى بر الزام حکم حجاب نداریم.</span>fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)fa_IR
dc.relation.ispartofفقهfa_IR
dc.relation.ispartofFiqhen_US
dc.subjectپوششfa_IR
dc.subjectالزام بر حجابfa_IR
dc.subjectتعزیراتfa_IR
dc.subjectنهى از منکرfa_IR
dc.subjectاختیارات ولى فقیهfa_IR
dc.subjectاصل فقهىfa_IR
dc.titleنقد و بررسى ادله فقهى الزام حکومتى حجابfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue5251
dc.citation.spage187
dc.citation.epage233


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد