| dc.contributor.author | کلاهی, پریسا | fa_IR |
| dc.contributor.author | ابراهیمی, فرشید | fa_IR |
| dc.contributor.author | شفیعی امیری, مجید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:50:47Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:50:47Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:50:47Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:50:47Z | |
| dc.date.issued | 2015-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-11-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-08-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کلاهی, پریسا, ابراهیمی, فرشید, شفیعی امیری, مجید. (1394). تاثیر آموزش گروه درمانی شناختی – رفتاری بر رفتارهای تکانشی سندرم قبل از قاعدگی دانشجویان دختر دانشگاه تهران. فصلنامه نسیم تندرستی, 4(1), 56-61. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-245X | |
| dc.identifier.issn | 2345-6191 | |
| dc.identifier.uri | http://jfh.iausari.ac.ir/article_651630.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/269856 | |
| dc.description.abstract | <strong><em>زمینه و هدف</em></strong><em>:</em> <em>نشانه های سندرم پیش از قاعدگی به صورت تحریک پذیری و آمادگی برای بیماری های جسمی ظاهر می شود که به طور جدی در سبک زندگی و ارتباطات اجتماعی زنان اختلال ایجاد می کند. لذا </em><em>مطالعۀ حاضر با هدف</em><em> تاثیر آموزش گروه درمانی شناختی- رفتاری بر روی رفتارهای تکانشی سندرم قبل از قاعدگی دانشجویان دختر دانشگاه تهران می باشد.</em>
<strong><em>روش بررسی:</em></strong><em> این پژوهش از نوع آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ تحقیق، شاملِ500 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران در سال 94-93 می باشند. تعداد 160 نفر از دانشجویان جدول شناسۀ ماهانه سندرم قبل از قاعدگی، پرسشنامه رفتارهای تکانشی صفت- حالت اسپیلبرگر را تکمیل کردند. دانشجویانی که علائم سندرم قبل از قاعدگی را دارا بودند و نمره رفتارهای تکانشی بالای 65 را داشتند، انتخاب گردیدند.. در نهایت 20 نفر، گروه نمونه را تشکیل دادند که از طریق تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در طی 9 جلسۀ 90 دقیقه ای (هفته ای 2 بار) به شیوۀ شناختی </em><em>–</em><em> رفتاری به صورت درمان آموزش دیدند. </em>
<strong><em>یافته ها:</em></strong><em> تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرات رفتارهای تکانشی دانشجویان در دو گروه آزمایش و کنترل بعد از مداخله، در مقایسه با قبل از آن، تفاوت معنی داری نداشته است(</em><em>05/0</em><em>></em><em>p</em><em>).</em>
<strong><em>نتیجه گیری:</em></strong><em> یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که آموزش درمان شناختی- رفتاری بر کاهش رفتارهای تکانشی سندرم قبل از قاعدگی موثر است. </em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 255 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | fa_IR |
| dc.publisher | Islamic Azad University, Sari Branch | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه نسیم تندرستی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Quarterly Journal of Health Breeze | en_US |
| dc.subject | گروه درمانی شناختی- رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | سندرم قبل از قاعدگی | fa_IR |
| dc.subject | رفتارهای تکانشی | fa_IR |
| dc.title | تاثیر آموزش گروه درمانی شناختی – رفتاری بر رفتارهای تکانشی سندرم قبل از قاعدگی دانشجویان دختر دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | 1. کارشناسی ارشد روانشناسی ، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه،ارومیه، ایران.
*(نویسنده مسؤول) Email:Parisa_kolahi@gmail.com | fa_IR |
| dc.contributor.department | 2. گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه،کرمانشاه، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | 3. گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 56 | |
| dc.citation.epage | 61 | |