نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبازرگان, دکتر محمد نویدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:44:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:44:53Z
dc.date.available1399-07-09T04:44:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:44:53Z
dc.date.issued2000-09-22en_US
dc.date.issued1379-07-01fa_IR
dc.identifier.citationبازرگان, دکتر محمد نوید. (1379). ادراک ژرف لذات وتحصیل کمال مزه ها. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود), 155(0)fa_IR
dc.identifier.urihttps://jflh.ut.ac.ir/article_13499.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/267817
dc.description.abstractبهاءالدین محمد بن حسین خطیبی بلخی مشهور به بهاءولد(628-545 ق )نویسنده کتاب معارف و پدر مولانا جلال الدین محمد بلخی است. محورهای عمده فکری بهاءولد را می توان در سه رکن ((خداشناسی‘جهانشناسی‘انسانشناسی))متمرکز ساخت. این مقاله پس از اشارای گذرا به گزیده افکار بهاءولدپیرامون خداشناسی و جهانشناسی ‘یکی از مسائل انسانشناسی او تحت عنوان ((ادراک ژرف لذات و تحصیل کمال مزه ها)) می پردازد. او علیرغم اینکه عارفی وارسته و متقی بود‘به فقه حنفی باور داشته و طریقه اشعری را الگو قرار داده است . میل وافری به ادراک تمامی صور حیات و چشیدن ژرف لذات دنیوی دارد (که آنها را صوری از جمال الهی میداند) این ویژگی به بنده این اجازه را داد که افکار او را با آندره ژید(1869-1951)مقایسه کنم و مشابهتهای این دو روح تشنه و وجوه تمایز آندو را بیرون کشم.بهاءولد سرچشمه لذات ‘ عشق و شهوات را کوهسار عرش الهی می داند و آنرا وسیله ای برای شناخت بیشتر پروردگار تلقی می کند.fa_IR
dc.format.extent460
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده ادبیات و علوم انسانیfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)fa_IR
dc.relation.ispartofthe Faculty of Literatures & Humanitiesen_US
dc.subjectآندره ژیدfa_IR
dc.subjectبهاءالدین ولدfa_IR
dc.subjectلذاتfa_IR
dc.subjectمزهfa_IR
dc.subjectمعارفfa_IR
dc.titleادراک ژرف لذات وتحصیل کمال مزه هاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume155
dc.citation.issue0


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد