نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحمری, مهساfa_IR
dc.contributor.authorصالحی فدردی, جوادfa_IR
dc.contributor.authorامین یزدی, سید امیرfa_IR
dc.contributor.authorصابر, حامدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:40:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:40:57Z
dc.date.available1399-07-09T04:40:57Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:40:57Z
dc.date.issued2015-12-22en_US
dc.date.issued1394-10-01fa_IR
dc.date.submitted2015-12-31en_US
dc.date.submitted1394-10-10fa_IR
dc.identifier.citationاحمری, مهسا, صالحی فدردی, جواد, امین یزدی, سید امیر, صابر, حامد. (1394). تاثیر برنامه‌ی نوین آموزش تعدیل سوگیری شناختی بر سوگیری توجه و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی. مجله اصول بهداشت روانی, 18(1), 35-41. doi: 10.22038/jfmh.2015.6253fa_IR
dc.identifier.issn1028-6918
dc.identifier.issn1684-4300
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2015.6253
dc.identifier.urihttp://jfmh.mums.ac.ir/article_6253.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266472
dc.description.abstract<strong>مقدمه:</strong> هدف مطالعه‌ی حاضر، بررسی اثربخشی برنامه‌ی 4 جلسه‌ای تعدیل سوگیری شناختی توجه (CBM-A) بر کاهش سوگیری توجه به تهدید و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی بود. <br/><strong>روش‌کار:</strong> جامعه‌ی آماری این کارآزمایی بالینی، تمام دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در دامنه‌ی سنی 30-18 سال مراجعه‌کننده به کلینیک دانشکده‌ی روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 92-1391 بودند. داوطلبان با نمره‌ی بالا در پرسش‌نامه‌ی هراس اجتماعی کانور (30 نفر) به طور تصادفی در گروه آزمون و درمان‌نما قرار گرفتند. در پیش‌آزمون، آزمودنی‌ها تست کامپیوتری سنجش سوگیری توجه و پرسش‌نامه‌ی اضطراب اجتماعی کانور را کامل کردند. گروه آزمون، 4 جلسه‌ی آموزش تعدیل سوگیری شناختی برای سوگیری توجه را در طی چهار هفته (جلسات هفتگی) دریافت کردند. گروه درمان‌نما تعداد جلسات آموزشی برابر با گروه آزمون و مداخله‌ی درمان‌نما را دریافت کردند. در پس‌آزمون (یک هفته بعد از آموزش) و بعد از 12 هفته در آزمون پی‌گیری (90 روز)، تمام آزمودنی‌ها تکلیف سوگیری توجه و اضطراب اجتماعی را دریافت کردند. داده‌ها با نرم‌افزارSPSS  نسخه‌ی 16 و تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. <br/><strong>یافته‌ها:</strong> گروه آزمون نسبت به درمان‌نما، کاهش معنی‌داری در سوگیری توجه به تهدید در ارزیابی پس‌آزمون (01/0><em>P</em>) و پی‌گیری (01/0><em>P</em>) نشان دادند. هم‌چنین گروه آزمون نسبت به درمان نما به طور معنی‌داری علایم اضطراب اجتماعی کمتری در پس‌آزمون (05/0><em>P</em>) و پی‌گیری (01/0><em>P</em>) گزارش کردند. <br/><strong>نتیجه‌گیری:</strong> به نظر می‌رسد استفاده از یک برنامه‌ی تعدیل سوگیری توجه چندجلسه‌ای برای تسهیل رهاسازی توجه از تهدید می‌تواند در درمان اضطراب اجتماعی کاربردهای بالینی داشته باشد.fa_IR
dc.format.extent431
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofمجله اصول بهداشت روانیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Fundamentals of Mental Healthen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2015.6253
dc.subjectاضطراب اجتماعیfa_IR
dc.subjectتوجهfa_IR
dc.subjectسوگیریfa_IR
dc.subjectشناختیfa_IR
dc.titleتاثیر برنامه‌ی نوین آموزش تعدیل سوگیری شناختی بر سوگیری توجه و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue1
dc.citation.spage35
dc.citation.epage41


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد