| dc.contributor.author | احمری, مهسا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | صالحی فدردی, جواد | fa_IR | 
| dc.contributor.author | امین یزدی, سید امیر | fa_IR | 
| dc.contributor.author | صابر, حامد | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:40:57Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:40:57Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T04:40:57Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T04:40:57Z |  | 
| dc.date.issued | 2015-12-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1394-10-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2015-12-31 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1394-10-10 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | احمری, مهسا, صالحی فدردی, جواد, امین یزدی, سید امیر, صابر, حامد. (1394). تاثیر برنامهی نوین آموزش تعدیل سوگیری شناختی بر سوگیری توجه و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی. مجله اصول بهداشت روانی, 18(1), 35-41. doi: 10.22038/jfmh.2015.6253 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 1028-6918 |  | 
| dc.identifier.issn | 1684-4300 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2015.6253 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jfmh.mums.ac.ir/article_6253.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266472 |  | 
| dc.description.abstract | <strong>مقدمه:</strong> هدف مطالعهی حاضر، بررسی اثربخشی برنامهی 4 جلسهای تعدیل سوگیری شناختی توجه (CBM-A) بر کاهش سوگیری توجه به تهدید و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی بود. <br/><strong>روشکار:</strong> جامعهی آماری این کارآزمایی بالینی، تمام دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در دامنهی سنی 30-18 سال مراجعهکننده به کلینیک دانشکدهی روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 92-1391 بودند. داوطلبان با نمرهی بالا در پرسشنامهی هراس اجتماعی کانور (30 نفر) به طور تصادفی در گروه آزمون و درماننما قرار گرفتند. در پیشآزمون، آزمودنیها تست کامپیوتری سنجش سوگیری توجه و پرسشنامهی اضطراب اجتماعی کانور را کامل کردند. گروه آزمون، 4 جلسهی آموزش تعدیل سوگیری شناختی برای سوگیری توجه را در طی چهار هفته (جلسات هفتگی) دریافت کردند. گروه درماننما تعداد جلسات آموزشی برابر با گروه آزمون و مداخلهی درماننما را دریافت کردند. در پسآزمون (یک هفته بعد از آموزش) و بعد از 12 هفته در آزمون پیگیری (90 روز)، تمام آزمودنیها تکلیف سوگیری توجه و اضطراب اجتماعی را دریافت کردند. دادهها با نرمافزارSPSS  نسخهی 16 و تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. <br/><strong>یافتهها:</strong> گروه آزمون نسبت به درماننما، کاهش معنیداری در سوگیری توجه به تهدید در ارزیابی پسآزمون (01/0><em>P</em>) و پیگیری (01/0><em>P</em>) نشان دادند. همچنین گروه آزمون نسبت به درمان نما به طور معنیداری علایم اضطراب اجتماعی کمتری در پسآزمون (05/0><em>P</em>) و پیگیری (01/0><em>P</em>) گزارش کردند. <br/><strong>نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد استفاده از یک برنامهی تعدیل سوگیری توجه چندجلسهای برای تسهیل رهاسازی توجه از تهدید میتواند در درمان اضطراب اجتماعی کاربردهای بالینی داشته باشد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 431 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR | 
| dc.publisher | Mashhad University of Medical Sciences | en_US | 
| dc.relation.ispartof | مجله اصول بهداشت روانی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Fundamentals of Mental Health | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2015.6253 |  | 
| dc.subject | اضطراب اجتماعی | fa_IR | 
| dc.subject | توجه | fa_IR | 
| dc.subject | سوگیری | fa_IR | 
| dc.subject | شناختی | fa_IR | 
| dc.title | تاثیر برنامهی نوین آموزش تعدیل سوگیری شناختی بر سوگیری توجه و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 18 |  | 
| dc.citation.issue | 1 |  | 
| dc.citation.spage | 35 |  | 
| dc.citation.epage | 41 |  |