| dc.contributor.author | دادور (خانی), فضیله | fa_IR |
| dc.contributor.author | موسوی, سمیه السادات | fa_IR |
| dc.contributor.author | اروجی, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | علیزاده, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:28:02Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:28:02Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:28:02Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:28:02Z | |
| dc.date.issued | 2015-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-07-13 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-04-22 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | دادور (خانی), فضیله, موسوی, سمیه السادات, اروجی, حسن, علیزاده, محمد. (1394). ارزیابی آثار احداث آزادراه تهران- شمال در محدودۀ دهستان کن- سولقان. پژوهشهای جغرافیای انسانی, 47(2), 391-410. doi: 10.22059/jhgr.2015.52628 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6296 | |
| dc.identifier.issn | 2423-7736 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jhgr.2015.52628 | |
| dc.identifier.uri | https://jhgr.ut.ac.ir/article_52628.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/262069 | |
| dc.description.abstract | یکی از مهمترین نیازهای کشورهای مختلف برای دستیابی به توسعه، بهرهمندی از شیوههای حملونقل مؤثر بر انتقال کالا و خدمات در زمان کمتر، همراه با ایمنی بیشتر است. ساخت و بهرهبرداری از جادهها در کشورهایی از جمله کشور ما که با هدفهای یادشده انجام میشود، در صورت نبود توجه کافی به مسائل زیستمحیطی، مشکلهای متعددی را ایجاد میکند که برآیند آنها، بر تحقق هدف عمدة توسعة پایدار، تأثیرگذار خواهد بود. احداث آزادراه تهران- شمال، یکی از پروژههای درحال انجام است که آثار زیستمحیطی متعددی بر دهستان کن- سولقان دارد. پژوهش حاضر، کاربردی و روش انجام آن پیمایشی است. در گردآوری اطلاعات، از روش اسنادی و میدانی استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، بهدلیل ماهیت پژوهش، پرسشنامه، مشاهده، مصاحبه با کارشناس و افراد محلی بوده است. اطلاعات بهدستآمده، با استفاده از مدل ماتریس ایرانی مخدوم، تجزیه و تحلیل شدهاند. نتایج بیانگر آن است که این پروژه با داشتن آثار مفیدی در زمینة کاهش استهلاک وسایل نقلیه، صرفهجویی در وقت رانندگان، افزایش درآمد ملی، کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفها بهلحاظ ایمنی بیشتر نسبت به سایر مسیرها، آثار مخربی نیز بر محیط بیولوژیکی، فیزیکی، جغرافیایی و موقعیت توریستی دهستان سولقان دارد. همچنین نتایج مدل بیانگر آن است که این پروژه با ارائة گزینههای اصلاحی و به شرط بهسازی، قابلیت اجرا دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1343 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tehran | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای جغرافیای انسانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Human Geography Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jhgr.2015.52628 | |
| dc.subject | آزادراه تهران- شمال | fa_IR |
| dc.subject | ارزیابی آثار زیستمحیطی | fa_IR |
| dc.subject | دهستان کن- سولقان | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت بحران | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی آثار احداث آزادراه تهران- شمال در محدودۀ دهستان کن- سولقان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشگاه تهران و عضو قطب مطالعات و برنامهریزی روستایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه خوارزمی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی توریسم، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خلخال، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان خلخال | fa_IR |
| dc.citation.volume | 47 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 391 | |
| dc.citation.epage | 410 | |