نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعمرانی زاده, بهزادfa_IR
dc.contributor.authorقرخلو نره, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorپور احمد, احمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:27:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:27:27Z
dc.date.available1399-07-09T04:27:26Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:27:27Z
dc.date.issued2010-10-23en_US
dc.date.issued1389-08-01fa_IR
dc.identifier.citationعمرانی زاده, بهزاد, قرخلو نره, مهدی, پور احمد, احمد. (1389). ارزیابی و تحلیل کارایی سامانه حمل‌ونقل BRT و رضایت عمومی از آن در کلان‌شهر تهران. پژوهشهای جغرافیای انسانی, 42731389(3), 19-38.fa_IR
dc.identifier.issn2008-6296
dc.identifier.issn2423-7736
dc.identifier.urihttps://jhgr.ut.ac.ir/article_24468.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/261878
dc.description.abstractروند رشد شتابان کلان‌شهرها در جهان، توأم با افزایش جمعیت در این شهرها، مشکلات متعددی را مانند معضل ترافیک و اختلال در سامانه حمل‌ونقل درون‌شهری به‌وجود آورده است. از این رو، معضل مذکور از چالش‌های اساسی فراروی برنامه‌ریزی شهری در اواخر قرن بیستم بوده که بر دستیابی به اهداف توسعه پایدار شهری تأثیر نهاده است. افزایش سریع وسایل حمل‌ونقل موتوری ـ به‌ویژه اتومبیل‌ ـ و استفاده زیاد از آن در شهرهای کشور و مشخصاً در کلان‌شهر تهران همراه با رشد جمعیت و گسترش بی‌رویه آن و نیز عدم برنامه‌ریزی‌های علمی و جامع و مشکلات عدیده سیستم حمل‌ونقل عمومی باعث بروز مشکلاتی نظیر آلودگی‌های شدید زیست‌محیطی، تراکم‌های ترافیکی زیاد و خسته‌کننده، اتلاف زیاد وقت شهروندان، مصرف ‌بیش از حد انرژی، ناامنی مسیرها و تصادفات شده است. بدین ترتیب، زندگی در این محیط‌ها دشوار شده و از نظر رفاه و آسایش دچار تنزل گشته است. سامانه حمل‌ونقل BRT سیستم سریع اتوبوسی است، که در کنار توسعه سامانه مترو در قالب سیاست توسعه حمل‌ونقل همگانی در کلان‌شهر تهران برای تسهیل حمل‌ونقل عمومی و مقابله با مشکلات مذکور به‌وسیله شهرداری در پیش گرفته شده است. پژوهش حاضر ضمن بررسی ساختار تجهیزاتی، معیارها و استانداردهای سامانه حمل‌ونقل BRT، براساس روش مطالعات کتابخانه‌ای و پژوهش میدانی به ارزیابی عملکرد این سامانه در کلان‌شهر تهران پرداخته است. برای بررسی نمونه موردی خط یک سامانه BRT تهران مورد نظر بوده است. تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته که بر اساس تحلیل پرسشنامه و اطلاعات سازمان‌های مربوط و بهره‌گیری از آزمون‌های نرم‌افزار SPSS استوار بوده است، ضمن وجود برخی مشکلات کارکردی و شکلی این سامانه در کلان شهر تهران، حاکی از تأثیرات مثبت این سامانه بر حمل‌ونقل عمومی و تأثیرات مطلوب زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی آن در این شهر است، به‌طوری‌که رضایت مردم را به میزان زیادی تأمین کرده است.fa_IR
dc.format.extent790
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehranen_US
dc.relation.ispartofپژوهشهای جغرافیای انسانیfa_IR
dc.relation.ispartofHuman Geography Researchen_US
dc.subjectحمل‌ونقل شهریfa_IR
dc.subjectحمل‌ونقل عمومیfa_IR
dc.subjectسامانه BRTfa_IR
dc.subjectکلان‌شهر تهران.fa_IR
dc.titleارزیابی و تحلیل کارایی سامانه حمل‌ونقل BRT و رضایت عمومی از آن در کلان‌شهر تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوی دوره دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه جغرافیا، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه جغرافیا، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume42731389
dc.citation.issue3
dc.citation.spage19
dc.citation.epage38


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد