| dc.contributor.author | عمرانی زاده, بهزاد | fa_IR | 
| dc.contributor.author | قرخلو نره, مهدی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | پور احمد, احمد | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:27:26Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:27:27Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T04:27:26Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T04:27:27Z |  | 
| dc.date.issued | 2010-10-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1389-08-01 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | عمرانی زاده, بهزاد, قرخلو نره, مهدی, پور احمد, احمد. (1389). ارزیابی و تحلیل کارایی سامانه حملونقل BRT و رضایت عمومی از آن در کلانشهر تهران. پژوهشهای جغرافیای انسانی, 42731389(3), 19-38. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2008-6296 |  | 
| dc.identifier.issn | 2423-7736 |  | 
| dc.identifier.uri | https://jhgr.ut.ac.ir/article_24468.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/261878 |  | 
| dc.description.abstract | روند رشد شتابان کلانشهرها در جهان، توأم با افزایش جمعیت در این شهرها، مشکلات متعددی را مانند معضل ترافیک و اختلال در سامانه حملونقل درونشهری بهوجود آورده است. از این رو، معضل مذکور از چالشهای اساسی فراروی برنامهریزی شهری در اواخر قرن بیستم بوده که بر دستیابی به اهداف توسعه پایدار شهری تأثیر نهاده است. افزایش سریع وسایل حملونقل موتوری ـ بهویژه اتومبیل ـ و استفاده زیاد از آن در شهرهای کشور و مشخصاً در کلانشهر تهران همراه با رشد جمعیت و گسترش بیرویه آن و نیز عدم برنامهریزیهای علمی و جامع و مشکلات عدیده سیستم حملونقل عمومی باعث بروز مشکلاتی نظیر آلودگیهای شدید زیستمحیطی، تراکمهای ترافیکی زیاد و خستهکننده، اتلاف زیاد وقت شهروندان، مصرف بیش از حد انرژی، ناامنی مسیرها و تصادفات شده است. بدین ترتیب، زندگی در این محیطها دشوار شده و از نظر رفاه و آسایش دچار تنزل گشته است. سامانه حملونقل BRT سیستم سریع اتوبوسی است، که در کنار توسعه سامانه مترو در قالب سیاست توسعه حملونقل همگانی در کلانشهر تهران برای تسهیل حملونقل عمومی و مقابله با مشکلات مذکور بهوسیله شهرداری در پیش گرفته شده است. پژوهش حاضر ضمن بررسی ساختار تجهیزاتی، معیارها و استانداردهای سامانه حملونقل BRT، براساس روش مطالعات کتابخانهای و پژوهش میدانی به ارزیابی عملکرد این سامانه در کلانشهر تهران پرداخته است. برای بررسی نمونه موردی خط یک سامانه BRT تهران مورد نظر بوده است. تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته که بر اساس تحلیل پرسشنامه و اطلاعات سازمانهای مربوط و بهرهگیری از آزمونهای نرمافزار SPSS استوار بوده است، ضمن وجود برخی مشکلات کارکردی و شکلی این سامانه در کلان شهر تهران، حاکی از تأثیرات مثبت این سامانه بر حملونقل عمومی و تأثیرات مطلوب زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی آن در این شهر است، بهطوریکه رضایت مردم را به میزان زیادی تأمین کرده است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 790 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Tehran | en_US | 
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای جغرافیای انسانی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Human Geography Research | en_US | 
| dc.subject | حملونقل شهری | fa_IR | 
| dc.subject | حملونقل عمومی | fa_IR | 
| dc.subject | سامانه BRT | fa_IR | 
| dc.subject | کلانشهر تهران. | fa_IR | 
| dc.title | ارزیابی و تحلیل کارایی سامانه حملونقل BRT و رضایت عمومی از آن در کلانشهر تهران | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دوره دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار گروه جغرافیا، دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد گروه جغرافیا، دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 42731389 |  | 
| dc.citation.issue | 3 |  | 
| dc.citation.spage | 19 |  | 
| dc.citation.epage | 38 |  |