| dc.contributor.author | ناصح, اشکان | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدری نسب, لیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | شعیری, محمدرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:03:45Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:03:45Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:03:45Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:03:45Z | |
| dc.date.issued | 2017-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-04-07 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-01-18 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ناصح, اشکان, حیدری نسب, لیلا, شعیری, محمدرضا. (1396). اثربخشی مداخلة مبتنی بر ذهنآگاهی بر نشانههای نارسایی توجه/ فزونکنشی زیر آستانة تشخیص و مشکلات برونیسازی نوجوانان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 14(54), 187-201. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-305X | |
| dc.identifier.issn | 2251-9955 | |
| dc.identifier.uri | http://jip.azad.ac.ir/article_539240.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/253710 | |
| dc.description.abstract | این پژوهش اثربخشی مداخلة مبتنی بر ذهنآگاهی را بر کاهش نشانههای نارسایی توجه/ فزونکنشی زیر آستانة تشخیص و مشکلات برونیسازی نوجوانان بررسی کرد. فهرست رفتاری کودک و فرم خودگزارشدهی نوجوانان نظام سنجش مبتنی بر تجربة آشنباخ در نمونة 253 نفری از نوجوانان و مادران آنها اجرا شد. 24 نفر از نوجوانانی که بنابر نتایج فهرست رفتاری کودکان، نمرههای مرزی در زیرمقیاس مشکلات توجه و نمرههای بالا در مشکلات برونیسازی داشتند و نشانههای آنها در فرم خودگزارشدهی نوجوانان نیز تأیید شده بود، بهتصادف در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسة مداخلة مبتنی بر ذهنآگاهی در مدت 8 هفته دریافت کرد. گروه کنترل در این بازه زمانی هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای کمّی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد و یافتهها نشان داد که پس از مداخله نشانههای نارسایی توجه/ فزونکنشی و مشکلات برونیسازی در نوجوانان گروه آزمایش در مقایسه با نوجوانان گروه کنترل کاهش معنادار داشته است. یافتههای این پژوهش کاربرد بالینی در پیشگیری و درمانگری نشانههای نارسایی توجه/ فزونکنشی و مشکلات برونیسازی نوجوانان در فضاهای بالینی و مدارس دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 492 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | fa_IR |
| dc.subject | مداخلة مبتنی بر ذهنآگاهی | fa_IR |
| dc.subject | مشکلات برونیسازی | fa_IR |
| dc.subject | نشانههای نارسایی توجه/ فزونکنشی زیر آستانة تشخیص | fa_IR |
| dc.subject | نوجوانان | fa_IR |
| dc.subject | روان شناسی بالینی | fa_IR |
| dc.subject | روان شناسی سلامت | fa_IR |
| dc.subject | روان شناسی تحولی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی مداخلة مبتنی بر ذهنآگاهی بر نشانههای نارسایی توجه/ فزونکنشی زیر آستانة تشخیص و مشکلات برونیسازی نوجوانان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه شاهد | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه شاهد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 54 | |
| dc.citation.spage | 187 | |
| dc.citation.epage | 201 | |