نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلیمانی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorغفاری, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorباعزت, فرشتهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:46:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:46:42Z
dc.date.available1399-07-09T03:46:42Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:46:42Z
dc.date.issued2018-06-22en_US
dc.date.issued1397-04-01fa_IR
dc.date.submitted2018-07-22en_US
dc.date.submitted1397-04-31fa_IR
dc.identifier.citationسلیمانی, زهرا, غفاری, مجید, باعزت, فرشته. (1397). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. ناتوانی های یادگیری, 7(4), 68-86. doi: 10.22098/jld.2018.682fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22098/jld.2018.682
dc.identifier.urihttp://jld.uma.ac.ir/article_682.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247799
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی واقعیت‌درمانی گروهی بر سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. طرح این مطالعه، نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهرستان بابلسر در سال تحصیلی 95-1396 بود. تعداد 30 نفر دانش‌آموز از طریق روش نمونه‌گیری آسان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارش شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت واقعیت‌درمانی گروهی قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پرسش­نامه مشکلات یادگیری کلورادو، نسخه دوم آزمون هوشی وکسلر برای کودکان و پرسش­نامه سرزندگی تحصیلی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق تحلیل واریانس آمیخته و با استفاده از نرم‌افزار SPSS-22 انجام شد. یافته‌ها نشان داد واقعیت‌درمانی گروهی در افزایش نمرات سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری اثربخش است. دست‌آوردهای درمانی، در پیگیری 6 هفته ای نیز حفظ شده است (05/0< <em>p</em>). با توجه به تأثیر واقعیت‌درمانی گروهی بر افزایش سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص، این نتایج برای متخصصان و مشاوران مراکز اختلال یادگیری تلویحات کاربردی دارد.‌fa_IR
dc.format.extent219
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.publisherUniversity of Mohaghegh Ardabilien_US
dc.relation.ispartofناتوانی های یادگیریfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Learning Disabilitiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22098/jld.2018.682
dc.subjectواقعیت‌درمانیfa_IR
dc.subjectسرزندگی تحصیلیfa_IR
dc.subjectاختلال یادگیری خاصfa_IR
dc.titleاثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاصfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue4
dc.citation.spage68
dc.citation.epage86


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد