| dc.contributor.author | سلیمانی, زهرا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | غفاری, مجید | fa_IR | 
| dc.contributor.author | باعزت, فرشته | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:46:42Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:46:42Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T03:46:42Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T03:46:42Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-06-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-04-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2018-07-22 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1397-04-31 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | سلیمانی, زهرا, غفاری, مجید, باعزت, فرشته. (1397). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. ناتوانی های یادگیری, 7(4), 68-86. doi: 10.22098/jld.2018.682 | fa_IR | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22098/jld.2018.682 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jld.uma.ac.ir/article_682.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247799 |  | 
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی واقعیتدرمانی گروهی بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. طرح این مطالعه، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهرستان بابلسر در سال تحصیلی 95-1396 بود. تعداد 30 نفر دانشآموز از طریق روش نمونهگیری آسان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارش شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقهای تحت واقعیتدرمانی گروهی قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو، نسخه دوم آزمون هوشی وکسلر برای کودکان و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق تحلیل واریانس آمیخته و با استفاده از نرمافزار SPSS-22 انجام شد. یافتهها نشان داد واقعیتدرمانی گروهی در افزایش نمرات سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری اثربخش است. دستآوردهای درمانی، در پیگیری 6 هفته ای نیز حفظ شده است (05/0< <em>p</em>). با توجه به تأثیر واقعیتدرمانی گروهی بر افزایش سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص، این نتایج برای متخصصان و مشاوران مراکز اختلال یادگیری تلویحات کاربردی دارد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 219 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Mohaghegh Ardabili | en_US | 
| dc.relation.ispartof | ناتوانی های یادگیری | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Learning Disabilities | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22098/jld.2018.682 |  | 
| dc.subject | واقعیتدرمانی | fa_IR | 
| dc.subject | سرزندگی تحصیلی | fa_IR | 
| dc.subject | اختلال یادگیری خاص | fa_IR | 
| dc.title | اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه مازندران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه مازندران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 7 |  | 
| dc.citation.issue | 4 |  | 
| dc.citation.spage | 68 |  | 
| dc.citation.epage | 86 |  |