| dc.contributor.author | نصری, صادق | fa_IR |
| dc.contributor.author | کریمیلیچاهی, رقیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:46:32Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:46:32Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:46:32Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:46:32Z | |
| dc.date.issued | 2016-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-08-29 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-06-08 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نصری, صادق, کریمیلیچاهی, رقیه. (1395). مقایسهی اثربخشی آموزش به روش چند حسی و ادراکی- حرکتی در بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان. ناتوانی های یادگیری, 5(4), 123-140. | fa_IR |
| dc.identifier.uri | http://jld.uma.ac.ir/article_436.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247745 | |
| dc.description.abstract | هدف این پژوهش، مقایسهی اثربخشی روش چند حسی و ادراکی- حرکتی در بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان پایه ی دوم ابتدایی بود. پژوهش از نوع آزمایشی با سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) و با طرح پیشآزمون و پسآزمون چند گروهی بود. جامعه آماری شامل کلیه ی دانشآموزان نارساخوان پایه ی دوم ابتدایی شهرستان رشت که در سال تحصیلی93-92 مشغول به تحصیل بودند و به مرکز مشکلات یادگیری این شهر مراجعه کرده بودند. از میان مراجعه کنندگان به مرکز نمونه ای به حجم60 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (20 دانشآموز روش ادراکی- حرکتی، 20 دانشآموز روش چند حسی و20 دانشآموزگروه گواه) جایگزین شدند. سپسآزمون تشخیصی خواندن نما و آزمون هوش وکسلر کودکان بر روی هر سه گروه اجراگردید. شرکت کنندگان گروههای آزمایش در 16 جلسه 60 دقیقه ای، توسط روشهای چند حسی و ادراکی- حرکتی، آموزش دریافت کردند. در پایان آموزش آزمون تشخیصی خواندن بر روی هر سه گروه اجرا گردید و دادهها با نرم افزار spss<sub>19</sub> وآزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نمرات پسآزمون در آزمون خواندن بیانگر تفاوت معنی دار میان گروهها است. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که روش آموزش چند حسی موجب بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان نسبت به گروه ادراکی- حرکتی شده است (001/0>P). | fa_IR |
| dc.format.extent | 254 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.publisher | University of Mohaghegh Ardabili | en_US |
| dc.relation.ispartof | ناتوانی های یادگیری | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Learning Disabilities | en_US |
| dc.subject | روش چند حسی | fa_IR |
| dc.subject | روش ادراکی- حرکتی | fa_IR |
| dc.subject | مهارت خواندن | fa_IR |
| dc.subject | نارساخوانی | fa_IR |
| dc.title | مقایسهی اثربخشی آموزش به روش چند حسی و ادراکی- حرکتی در بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 123 | |
| dc.citation.epage | 140 | |