نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهدائی, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:37:38Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:37:38Z
dc.date.available1399-07-09T03:37:38Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:37:38Z
dc.date.issued2005-01-20en_US
dc.date.issued1383-11-01fa_IR
dc.identifier.citationهدائی, علیرضا. (1383). سیر تاریخی پیدایش اصل اشتغال در اصول فقه شیعه. مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود), 37(4)fa_IR
dc.identifier.issn1010-4968
dc.identifier.urihttps://jmb.ut.ac.ir/article_12517.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/244579
dc.description.abstractاصل اشتغال (یا احتیاط) از مباحث عمدة اصولی در بخش اصول علمیه است و در حالتی جریان می یابد که مکلف به اصل تکلیف الزامی یقین دارد اما در مورد مکلّف به (آنچه بدان تکلیف شده) دچار شک شده است. این اصل عملی با این وضوح و به گونة تفکیک شده از اصاله الحظر در کتب اصولیان متقدم به چشم نمی خورد. مقالة حاضر مطلب را از نخستین کتاب اصولی تألیف شده در شیعه (که در آن نشانی از این اصل به چشم نمی خورد) پی می گیرد، مرحله به مرحله پیش می رود تا تکون تدریجی این اصل را تبیین کند، و سرانجام نشان می دهد که گشودن عنوان عام «شک» و اصول علمیه در اصول فقه- که اصل اشتغال، یا احتیاط، در ضمن آن مورد بررسی قرار می گیرد. ابتکار شیخ انصاری بوده که اصولیان پس ازاو جملگی آن را پسندیده، به غنی سازی اش پرداخته اند.fa_IR
dc.format.extent338
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده الهیات و معارف اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)fa_IR
dc.relation.ispartofMaqalat wa Barrasihaen_US
dc.subjectاصل احتیاطfa_IR
dc.subjectاصل اشتغالfa_IR
dc.subjectاصول علمیهfa_IR
dc.subjectتکلیفfa_IR
dc.subjectمکلف بهfa_IR
dc.titleسیر تاریخی پیدایش اصل اشتغال در اصول فقه شیعهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume37
dc.citation.issue4


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد