| dc.contributor.author | حسام پور, سعید | fa_IR |
| dc.contributor.author | کیانی, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | کرمی, مدینه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:36:58Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:36:58Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:36:58Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:36:58Z | |
| dc.date.issued | 2017-10-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-08-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-07-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-04-14 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسام پور, سعید, کیانی, حسین, کرمی, مدینه. (1396). بازتاب «سنت» و «تجدد» در قصرالشوق نجیب محفوظ. نقد ادب معاصر عربی, 7(13), 127-153. doi: 10.29252/mcal.7.13.127 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-5068 | |
| dc.identifier.issn | 2588-6762 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/mcal.7.13.127 | |
| dc.identifier.uri | http://mcal.yazd.ac.ir/article_1112.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/244321 | |
| dc.description.abstract | مصر، با تمدنی چند هزار ساله و سنتهای ریشهدار در پایان سدهی 18، به دنبال حملهی ناپلئون با تمدن نوین اروپایی آشنا شد. این آشنایی، مقدمهی رویارویی «سنت» و «تجدد» را در این کشور فراهم کرد. بازتاب تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگیِ حاصل از این رویارویی را میتوان در آثار داستانی معاصر مصر بررسی کرد. <em>قصرالشوق</em> نجیب محفوظ، به عنوان دومین رمان از مجموعهی <em>سهگانه</em>، داستانی است که میتوان پیامدهای حاصل از جدال سنت و مدرنیته را در آن کاوید. تقابل مردسالاری و حضور و حقوق زن در اجتماع، بحران هویت و سرگشتگی روشنفکر، غربگرایی،آزادی فردی و تقابل علم و دین، پیامدهایی هستند که در پژوهش حاضر به آن پرداخته شده است. براین اساس، تضادهای روحی کمال، به عنوان روشنفکر جامعه که به صورت تقابل طبقهی متوسط و اشراف، عقل و عشق، دنیای واقعی و آرمانها، علم اروپایی و دین اسلام بروز مییابد، نتیجهی تقابل استبداد (سنت) و استعمار (تجدد) در مصر است و انحراف اخلاقی، پوچگرایی و بیمعنایی زندگی، پیامد منفی این تقابل در زندگی روشنفکرانی چون اوست. غربگرایی، کمال و خانوادهی شداد را در برزخ سنت و تجدد گرفتار کرده است. پیشرفت آزادی فردی و حقوق زن از نتایج مثبت تجدد در قصرالشوق نسبت به بینالقصرین است. علم اروپایی میکوشد خود را جایگزین اندیشههای سنتی دینی سازد و تا حدی هم موفق میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 345 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه یزد | fa_IR |
| dc.publisher | Yazd University | en_US |
| dc.relation.ispartof | نقد ادب معاصر عربی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/mcal.7.13.127 | |
| dc.subject | مصر | fa_IR |
| dc.subject | سنت | fa_IR |
| dc.subject | تجدد | fa_IR |
| dc.subject | قصرالشوق | fa_IR |
| dc.subject | نجیب محفو | fa_IR |
| dc.title | بازتاب «سنت» و «تجدد» در قصرالشوق نجیب محفوظ | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد بخش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار بخش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 13 | |
| dc.citation.spage | 127 | |
| dc.citation.epage | 153 | |