| dc.contributor.author | قاسمی پور, قدرت | fa_IR | 
| dc.contributor.author | امامی, نصراله | fa_IR | 
| dc.contributor.author | ابراهیمی, مختار | fa_IR | 
| dc.contributor.author | تلاوری, پگاه | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:25:08Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:25:08Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T03:25:08Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T03:25:08Z |  | 
| dc.date.issued | 2020-06-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1399-04-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2019-10-12 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1398-07-20 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | قاسمی پور, قدرت, امامی, نصراله, ابراهیمی, مختار, تلاوری, پگاه. (1399). بررسی و نقد بنمایۀ اساطیری دیو در منظومۀ ویس و رامین و داستان گنبد پنجم هفتپیکر نظامی. ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی, 16(59), 75-101. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2008-4420 |  | 
| dc.identifier.issn | 2252-0899 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jmmlq.azad.ac.ir/article_673041.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/240220 |  | 
| dc.description.abstract | <span lang="FA">اسطورهها، به عنوان زیرساخت و پشتیبان فرهنگ در متون غنایی فارسی، نقش مهمی در بازنمایی خویشکاری شخصیتهای روایی داشته است. در همین راستا، در روایتهای اساطیری آفرینش، دیو و اهریمن با نقش نابودگری خود، در زیرساخت داستان سبب پس زدن شخصیتهای اهورایی شده است. اگر از این زاویه به موضوع بنگریم، بنمایۀ دیو باعث غنای داستانی در هر دو منظومۀ <em>ویس</em> <em>و</em> <em>رامین</em> و داستان گنبد پنجم <em>هفتپیکر</em> است و هر دو شاعر با تقابل نیروهای اهریمنی و اهورایی، شوق دوگانۀ خیر و شرّ را در ژرفساخت روایت برجسته کردهاند. در هر دو منظومه، روایتگر میکوشد با گفتار و رفتار شخصیتها، اخلاق و حکمت را رنگ و نمای پیروزمندانه بزند، اما پردازش و پرورش نقش دیو در ژرفساخت دو منظومه، یکسان نیست. مقالۀ حاضر، با روش تحلیلی و توصیفی، میکوشد خویشکاری بنمایۀ اساطیری دیو، در ظاهر و بطن روایت این دو داستان را بررسی و تعیین کند. در زیرساخت اسطورهای منظومۀ <em>ویس</em> <em>و</em> <em>رامین</em> که نبرد میان اهریمن و اهورامزداست، اخلاق و حکمت اهورایی که «شاهموبد» نماد آن است، در برابر عشقِ ویس و رامین شکست میخورد، درحالیکه در <em>هفتپیکر</em> نظامی، خرد اشراقی (اهورایی) و روح قدسی بر اهریمن نفس چیره میگردد. باید یادآوری کرد که نوع نگرش شاعر و فضای اندیشگانی پیشامتن، بهویژه اندیشۀ زرتشتی، زروانی و مانوی حاکم بر این دو منظومه، سبب تفاوتهایی در تصویرپردازیها و روایتگریهای داستانها شده است.</span> | fa_IR | 
| dc.format.extent | 652 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | journal of mytho-mystic literature | en_US | 
| dc.subject | ویس و رامین | fa_IR | 
| dc.subject | هفتپیکر | fa_IR | 
| dc.subject | دیو | fa_IR | 
| dc.subject | زروانی | fa_IR | 
| dc.subject | مانوی | fa_IR | 
| dc.title | بررسی و نقد بنمایۀ اساطیری دیو در منظومۀ ویس و رامین و داستان گنبد پنجم هفتپیکر نظامی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهیدچمران اهواز | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهیدچمران اهواز | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهیدچمران اهواز | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهیدچمران اهواز | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 16 |  | 
| dc.citation.issue | 59 |  | 
| dc.citation.spage | 75 |  | 
| dc.citation.epage | 101 |  |