نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاسمی پور, قدرتfa_IR
dc.contributor.authorامامی, نصرالهfa_IR
dc.contributor.authorابراهیمی, مختارfa_IR
dc.contributor.authorتلاوری, پگاهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:25:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:25:08Z
dc.date.available1399-07-09T03:25:08Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:25:08Z
dc.date.issued2020-06-21en_US
dc.date.issued1399-04-01fa_IR
dc.date.submitted2019-10-12en_US
dc.date.submitted1398-07-20fa_IR
dc.identifier.citationقاسمی پور, قدرت, امامی, نصراله, ابراهیمی, مختار, تلاوری, پگاه. (1399). بررسی و نقد بن‌مایۀ اساطیری دیو در منظومۀ ویس و رامین و داستان گنبد پنجم هفت‌پیکر نظامی. ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی, 16(59), 75-101.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4420
dc.identifier.issn2252-0899
dc.identifier.urihttp://jmmlq.azad.ac.ir/article_673041.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/240220
dc.description.abstract<span lang="FA">اسطوره‌ها، به عنوان زیرساخت و پشتیبان فرهنگ در متون غنایی فارسی، نقش مهمی در بازنمایی خویش‌کاری شخصیت‌های روایی داشته است. در همین راستا، در روایت‌های اساطیری آفرینش، دیو و اهریمن با نقش نابودگری خود، در زیرساخت داستان سبب پس زدن شخصیت‌های اهورایی شده است. اگر از این زاویه به موضوع بنگریم، بن‌مایۀ دیو باعث غنای داستانی در هر دو منظومۀ <em>ویس</em> <em>و</em> <em>رامین</em> و داستان گنبد پنجم <em>هفت‌پیکر</em> است و هر دو شاعر با تقابل نیروهای اهریمنی و اهورایی، شوق دوگانۀ خیر و شرّ را در ژرف‌ساخت روایت برجسته‌ کرده‌اند. در هر دو منظومه، روایت‌گر می‌کوشد با گفتار و رفتار شخصیت‌ها، اخلاق و حکمت را رنگ و نمای پیروزمندانه بزند، اما پردازش و پرورش نقش دیو در ژرف‌ساخت دو منظومه، یکسان نیست. مقالۀ حاضر، با روش تحلیلی و توصیفی، می‌کوشد خویش‌کاری بن‌مایۀ اساطیری دیو، در ظاهر و بطن روایت این دو داستان را بررسی و تعیین کند. در زیرساخت اسطوره‌ای منظومۀ <em>ویس</em> <em>و</em> <em>رامین</em> که نبرد میان اهریمن و اهورامزداست، اخلاق و حکمت اهورایی که «شاه‌موبد» نماد آن است، در برابر عشقِ ویس و رامین شکست می‌خورد، درحالی‌که در <em>هفت‌پیکر</em> نظامی، خرد اشراقی (اهورایی) و روح قدسی بر اهریمن نفس چیره می‌گردد. باید یادآوری کرد که نوع نگرش شاعر و فضای اندیشگانی پیشامتن، به‌ویژه اندیشۀ زرتشتی، زروانی و مانوی حاکم بر این دو منظومه، سبب تفاوت‌هایی در تصویرپردازی‌ها و روایت‌گری‌های داستان‌ها شده است.</span>fa_IR
dc.format.extent652
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبfa_IR
dc.relation.ispartofادبیات عرفانی و اسطوره شناختیfa_IR
dc.relation.ispartofjournal of mytho-mystic literatureen_US
dc.subjectویس ‌و رامینfa_IR
dc.subjectهفت‌پیکرfa_IR
dc.subjectدیوfa_IR
dc.subjectزروانیfa_IR
dc.subjectمانویfa_IR
dc.titleبررسی و نقد بن‌مایۀ اساطیری دیو در منظومۀ ویس و رامین و داستان گنبد پنجم هفت‌پیکر نظامیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهیدچمران اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهیدچمران اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهیدچمران اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهیدچمران اهوازfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue59
dc.citation.spage75
dc.citation.epage101


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد