دوره 6, شماره 19

 

ارسال های اخیر

  • صور نوعیّة کرامات اولیا در میان معجزات و قصص انبیا 

    صادقی شهپر, رضا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2010-06-22)
    در کتاب‌های مربوط به تصوف، از کهن‌ترین روزگار، کرامات بسیاری به اولیا و مشایخ طریقت نسبت داده شده است و در میان آنها، تذکرةالاولیای عطار، از این منظر، گستردگی و ویژگی خاصی دارد.نوشتة پیشِ رو، در پی نوعی دسته‌بندی ...

  • سیر آفاق در مشرب متصوفه 

    هاشمیان, لیلا؛ احمدی, میثم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2010-06-22)
    تصوف، افزون بر تثبیت گفتمانی فراگیر در جامعه، رفتارهای اجتماعی خاصی را با خود به همراه داشت. یکی از این رفتارها سفر بود که نقش و کارکرد مهمی در میان صوفیان پیدا کرده بود. سفر که از آن با اصطلاح سیر آفاق (در مقابل سیر انفس) ...

  • مقایسه جایگاه زن در شاهنامة فردوسی با ایلیاد و اودیسه هومر 

    عباسی, حجت؛ قبادی, حسینعلی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2010-06-22)
    شاهکار حماسی شاهنامه، اثری است برآمده از مواریث اساطیری، تاریخی و فرهنگی ایران باستان که در آمیزش با جهان‌بینی توحیدی حکیم ابوالقاسم فردوسی همچون آیینه‌ای تمام‌نما، گویای بینش و منش ایرانیان بوده و از این رهگذر همواره از ...

  • شکل‌شناسی سه داستان از گرشاسب‌نامه بر بنیاد نظریه پراپ 

    کوپا, فاطمه؛ رفیعی سخایی, نوشین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2010-06-22)
    این نوشتار، تحلیل حکایاتی از گرشاسب‌نامه با به کارگیری روش ریخت‌شناسی پراپ است. کاربرد این روش، آزمونی برای نظریة ریخت شناسی در نوع ادبی «اسطوره» به‌شمار می‌رود. بسیاری از اجزا و کنش‌های بررسی شده در روایات گرشاسب‌نامه با ...

  • سرای سکوت (بحثی دربارة سکوت و تولد دوبارة مولوی در دیدار با شمس تبریزی) 

    استاجی, ابراهیم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2010-06-22)
    «سکوت» یکی از مفاهیم بنیادین عرفان، به ویژه عرفان اسلامی، است. یکی از کسانی که به این سکوت عرفانی نائل می‌شود و تولد دوباره می‌یابد، مولوی است. مطالعه در آثار او و رابطه‌اش با شمس تبریزی نشان می‌دهد که شمس، خاموشی و سکوت ...

  • واقعات (مکاشفات) لاهیجی در شرح گلشن‌راز 

    پشتدار, علی محمد؛ عباسپور خرمالو, محمدرضا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2010-06-22)
    عرفان علم معرفت و شناخت باطنی است. عارف با تزکیة باطن و از راه‌های فرا حسی به عوالمی وارد می‌شود که برای جسم و حواس جسمانی امکان‌پذیر نیست. در این مسیر عنصر «نفس» یا «روان» نقش مهمی ایفا می‌کند. یکی از راه‌های مهم ورود به ...