دوره 44, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • منشأ لذت از اثر هنری نزد مولانا 

    نواب, سید محمد حسین (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2017-02-19)
    در میان آثار حکما و فلاسفه مسلمان به «منشأ لذت از اثر هنری» و «منشأ زیبایی» اشاره شده است. این بحث کما بیش در فلسفه غرب نیز تکرار شده است. در این بحث فلاسفه تلاش دارند منبع الهام زیبایی به هنرمند و چرایی و چگونگی درک زیبایی ...

  • زمان‌پریشی در تدوین تاریخ فلسفه 

    گل پرور روزبهانی, مهدی (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2017-02-19)
    زمان‌پریشی (آناکرونیسم) در روایت تاریخی یعنی دستکاری در ترتیب اجزای داستان، و پس‌وپیش‌کردن آن. سؤال محوری این مقاله آن است که آیا احتراز از زمان‌پریشی در روایت تاریخ فلسفه مطلوب یا حتی ممکن است؟ برخی روش‌شناسان تاریخ‌نگاری ...

  • الهام و معرفت در فلسفه‌ی سقراط و افلاطون 

    شفیع بیک, ایمان (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2017-02-19)
    در نوشته‌های افلاطون، از مجموعه‌ی دریافت‌های غیبی یا الهام‌های گوناگونی یاد می‌شود که سروش ایزدیِ سقراط (یا دایمونیون)، ندای رؤیاهای سقراط، و غیب‌گوییِ کاهنان و شاعران را در بر می‌گیرد. روایت افلاطون از برخورد ...

  • تناهیِ آغازینِ زمانمندی و گشودگیِ دازاین در وجود و زمان هایدگر 

    رجبی, احمد؛ بهشتی, محمد رضا (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2017-02-19)
     هایدگر در وجود و زمان، مفهوم تناهی را به عنوان یک مفهوم اگزیستانسیالِ ویژه در نظام مفاهیمِ هستی‌شناسیِ بنیادین به طور مستقل طرح نمی‌کند، اما در عین حال، معنای هستی‌شناسانة خاصی را برای آن مفروض می‌گیرد. ...

  • مواجهات فلسفی آدورنو و فوکو با مدرنیته: طراحی مدل‌های درون‏گفتمان 

    جهانگیری, جهانگیر؛ بندرریگی‌زاده, علی (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2017-02-19)
    مقالۀ حاضر به کنکاش در آثار تئودور آدورنو و میشل فوکو می‎پردازد تا به مفهوم مدرنیته در اندیشه و آراء آنان دست یازد و بر این امر مُهر تأیید زند که هر یک از آنان در مواجهات خود با مدرنیته، طرحی مخصوص به خویش را درافکنده است. ...