نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنوری, علیfa_IR
dc.contributor.authorمحسنی تبریزی, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:40:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:40:21Z
dc.date.available1399-07-09T02:40:21Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:40:21Z
dc.date.issued2019-08-23en_US
dc.date.issued1398-06-01fa_IR
dc.date.submitted2019-02-16en_US
dc.date.submitted1397-11-27fa_IR
dc.identifier.citationنوری, علی, محسنی تبریزی, علیرضا. (1398). تبیین جامعه‌شناختی عوامل موثر بر مدیریت بدن (مورد مطالعه: مردان بین 18 تا 45 سال شهر تهران). تغییرات اجتماعی - فرهنگی, 16(2), 132-149.fa_IR
dc.identifier.issn2008-1480
dc.identifier.urihttp://journal.aukh.ac.ir/article_668218.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/224634
dc.description.abstractهدف از این پژوهش تبیین جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر مدیریت بدن مردان بین 18 تا 45 سال شهر تهران است. در شرایطی که منبع اصلی شکل‌گیری ارتباط و تبیین معنای هر چیزی به ظواهر تقلیل یابد، بدن به عنوان ابزار تجلی هویت، اهمیتی اساسی می‌یابد. نظریات گافمن، گیدنز، الیاس، بوردیو و باندورا چارچوب نظری پژوهش را تشکیل می‌دهند. جامعه آماری پژوهش اعضای باشگاه‌های پرورش اندام شهر تهران بودند و برای تعیین حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. از روش پیمایشی برای تبیین تأثیر عوامل اجتماعی بر مدیریت بدن استفاده گردید. اطلاعات لازم از طریق پرسش‌نامه محقق‌ساخته جمع‌آوری و با آزمون آلفای کرونباخ اعتبار سنجی شد و از آزمون‌ آماری همبستگی برای تحلیل فرضیه‌ها استفاده شد. آزمون همبستگی بین دو متغیر سرمایه فرهنگی و مدیریت بدن نشان داد که این رابطه معکوس است. اگرچه در نظریات مختلفی که در این پژوهش مطرح گردیده و یافته‌های سایر محققان ارتباط مستقیمی بین مدیریت بدن و سرمایه فرهنگی وجود دارد، اما باید توجه داشت افرادی که از دانش و پایگاه اجتماعی- اقتصادی پایین‌تری برخوردارند از روش‌های نامناسب برای تغییر ظاهر خود استفاده می‌کنند. آزمون همبستگی بین مدیریت بدن و یادگیری رفتار دیگران نشان داد که در سطح معنی‌داری 5 درصد ارتباط مستقیم و معنی‌دار بین دو متغیر وجود دارد. هم‌چنین، آزمون همبستگی بین هر یک از متغیرهای نمایش تمایز خود با دیگران، نمایش پایگاه اجتماعی- اقتصادی و نمایش ظاهر مورد پسند دیگران با مدیریت بدن، نشان داد بین این متغیرها و متغیر وابسته مدیریت بدن، رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.fa_IR
dc.format.extent369
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخالfa_IR
dc.relation.ispartofتغییرات اجتماعی - فرهنگیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Socio - Cultural Changesen_US
dc.subjectمدیریت بدنfa_IR
dc.subjectهویتfa_IR
dc.subjectپایگاه اجتماعی- اقتصادیfa_IR
dc.subjectسرمایه فرهنگیfa_IR
dc.subjectجامعه مدرنfa_IR
dc.titleتبیین جامعه‌شناختی عوامل موثر بر مدیریت بدن (مورد مطالعه: مردان بین 18 تا 45 سال شهر تهران)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری جامعه‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه جامعه‌شناسی، دانشگاه تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue2
dc.citation.spage132
dc.citation.epage149


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد