| dc.contributor.author | رحمانی, غلامرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | رحمت الله اف, نظرالله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:19:28Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:19:28Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:19:28Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:19:28Z | |
| dc.date.issued | 2017-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-03-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-12-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رحمانی, غلامرضا, رحمت الله اف, نظرالله. (1396). بررسی نظریه معرفت و شهود فوق هستی نزد فلوطین. عرفان اسلامی, 14(53), 265-283. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-0514 | |
| dc.identifier.uri | http://mysticism.sinaweb.net/article_542358.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/217309 | |
| dc.description.abstract | آنچه ورای وجود و برتر از آن و مقدّم بر همه چیز است و در فراسوی همه هستی- اعم از حقیقی، واسطه و ظاهری- است قابل شناخت حصولی و شناسایی برهانی توسط ذهن آدمی نیست، به این معنا که ذهن و عقل آدمی هرگز نخواهد توانست به حقیقت و کنه ذات مطلق و بسیط و فوق مالایتناهی ذات واحد نخستین که فوق هستی است پی ببرد، به عبارت دیگر ذات فوق هستی با علم حصولی و براهین عقلی و قیاسات منطقی معلوم ذهن و عقل آدمی نخواهد شد، زیرا چیزی که برتر از وجود و در فراسوی هستی و مقدم بر همه چیز و فوق مالایتناهی است بالضّروره برتر از شناخت و در فراسوی شناسایی قرار دارد، یعنی از ذهن و شناخت حصولی و معرفت برهانی میگریزد. فقط هستی و وجود است که میتواند موضوع و متعلَّق شناسایی و معرفت آدمی قرار گیرد و ذات واحد نخستین به دلیل آن که فراسوی هستی و برتر از وجود است مبرّا از معرفت اکتسابی و منزّه از شناسایی حصولی است. پس شناخت و شناسایی در قلمرو ذات شیء مرکّب یعنی هستی اعم از واحد کثر یعنی عقل کلّی، واحد و کثیر یعنی روح کلّی و کثیر محض یعنی محسوسات است نه در ذاتی که بسیط محض بل بسیط الحقیقه و فوق مالایتناهی است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 270 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | عرفان اسلامی | fa_IR |
| dc.subject | کشف و شهود | fa_IR |
| dc.subject | نور | fa_IR |
| dc.subject | زهد | fa_IR |
| dc.subject | مطلق | fa_IR |
| dc.subject | شناخت | fa_IR |
| dc.subject | هستی | fa_IR |
| dc.subject | فوق هستی | fa_IR |
| dc.subject | بسیط | fa_IR |
| dc.subject | علم | fa_IR |
| dc.subject | عقل | fa_IR |
| dc.subject | محسوسات | fa_IR |
| dc.subject | معقولات | fa_IR |
| dc.title | بررسی نظریه معرفت و شهود فوق هستی نزد فلوطین | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | فارغ التّحصیل آکادمی علوم تاجیکستان. gholamrezarahmani@yahoo.com | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشگاه ملّی تاجیکستان. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 53 | |
| dc.citation.spage | 265 | |
| dc.citation.epage | 283 | |