دوره 3, شماره 5

 

ارسال های اخیر

  • بررسی عناصر موسیقایی در غزل سعدی 

    خدیش, پگاه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2008-02-20)
    زبان شعری سعدی، که به سهل ممتنع معروف است، با در کنار هم قرار گرفتن عناصری بسیار شکل گرفته است. یکی از مهم‌‌‌ ترین این عناصر در غزلیات سعدی، توازن موسیقایی است. این نظام موسیقایی، عواملی شناخته شده از قبیل وزن، قافیه، ردیف ...

  • «معرّی» شاعر است یا فیلسوف ؟ 

    مرادی, محمد هادی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2008-02-20)
    ابوالعلاء معرّی (363ـ 449 هـ) شاعر، فیلسوف، ادیب و زبان شناس یکی از نوابغ فکر بشری است. شخصیت ذو اَبعاد او درده قرن گذشته پیوسته یکی از موضوعات بحث برانگیز و دل نشین درمیان صاحب نظران حوزه های فوق بوده است، اما درباره شخصیت ...

  • علل برجسته شدن ایزد اَناهیتا در زمان اردشیر دوم هخامنشی (405-359 پ.م) 

    احمدی, آتوسا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2008-02-20)
    این مقاله با در نظر گرفتن چه­گونگی آب و هوای فلات ایران و نیز با بررسی کتیبه­های دوران هخامنشی و آبان یشت اوستا و همچنین با استناد به نوشته­های مورخان یونانی، سعی دارد تا خشک­سالی را که محتملاً در زمان اردشیر دوم هخامنشی ...

  • شعر در کرانه‌های جنوبی خلیج فارس «کشور امارات» 

    آرمن, سید ابراهیم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2008-02-20)
    قلمروشعر وشاعری درکشورامارات بسیارگسترده وپهناوراست.شعرنه تنها دراین کشوربلکه در دیگرکشورهای عرب زبان به دو گونه نبطی(عامیانه)وفصیح تقسیم می گردد.هم اکنون درکشورامارات گروه های مختلف مردم به ادبیات،مخصوصا به دو گونه شعرمذکور ...

  • درآمدی بر نیماپژوهی و کتاب‌شناسی نیما 

    مهرکی, ایرج (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2008-02-20)
    نیما یوشیج در انواع مختلف ادبی طبع آزمایی کرده اما آنچه وی به آن نام بردار شده است شعرهای نو اوست که باعث شده او را به عنوان «پدر شعر نو فارسی» بشناسند. از همان زمان نیما، کتاب­ها و مقاله­هایی بسیار دربارة شعر او نوشته شد ...

  • نقد روان‌شناختی شخصیت ضحاک در شاه‌نامه 

    یزدان پناه, سپیده (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2008-02-20)
    در شاه­نامه داستان­هایی بی­شمار می­توان یافت که از بن مایه­های ژرف اساطیری برخوردار است. داستان ضحاک از جمله این داستان­هاست. ضحاک با درونی بسیار تاریک و روانی آشفته، موجودی هراس­انگیز در میان اسطوره­های ایرانی است. داستان ...

  • نردبان سلوک 

    اوجاق‌علی‌زاده, شهین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2008-02-20)
    سخن نو دربارة اندیشه کهن حماسه­های عرفانی و سفرنامه­های روحانی گفتن اگر چه محال نیست، بس دشوار می­نماید، بویژه سخن گفتن از سنت دیرینه دیرپای حکایت پرواز و معراجِ روح آدمی به سوی جایگاهِ برینِ دیرین، چه به صورت داستان­های ...

  • بیدل در عرصة غزل عرفانی 

    ماحوزی, مهدی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2008-02-20)
    بیدل دهلوی از گویندگان بزرگ شعر عرفانی در شبه قاره است که سبک هندی را از تنگنای صورت، به فراخنای معرفت رسانید. شعر میرزا عبدالقادر بیدل در عرصه غزل، ادامه  تفکر مولانا جلال الدین محمد بلخی در عرصة شمسیات اوست. هدف از نگارش ...

  • طرحی در هندسه تراژدی با تکیه بر تراژدی سیاوش در شاه‌نامة فردوسی 

    بازرگان, محمدنوید (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2008-02-20)
    ارسطو دربارة فن شعر، انواع آن و اهدافی که از هر یک انتظار می­رود سخنانی دقیق ابراز کرده است که امروزه علیرغم باورهای متنوع و متفاوت در این قلمرو، هم­چنان از اهمیت و ارزشی والا برخوردار است. یکی از مباحثی که او با تکیه و ...

  • تجدید و نوگرایی در شعر شاعران نِؤُکلاسیک مصر 

    شکیب, محمود؛ غیبی, عبدالاحد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2008-02-20)
    شاعران نِؤُکلاسیک مصر نخستین شاعرانی بودند که توانستند در دورة نهضت ادب عربی شعر را از آفاتی که در عصر انحطاط گریبان­گیر آن بود رهایی بخشیده و آن را در مسیر اصلی حرکت خود قرار دهند. در این مقاله سعی برآن شده است تا سه شاعر ...