دوره 6, شماره 10

 

ارسال های اخیر

  • افسون سنگ و رنگ در کهن نبشته‌ها 

    نامجویان, فلورانس (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2011-02-20)
    از دیرباز ذهن جویای بشر، ستارگان آسمان را به خدمت بخت و اقبال خود می‌گرفت و حتی آنها را با چهره‌های زمینی می‌دید. از زمین برآمدگان، سنگ‌ها و فلزات را نیز نظاره می‌کرد. مهره‌ها، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی با رنگ‌های خاص و ...

  • جنس رَوَد سویِ جنس «گفتاری در جناس» 

    جعفری تبار, حسن (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2011-02-20)
    جناس، آوردنِ واژگانی است همگون در لفظ، با معناهایی غیر همگون. قید لفظ، هم­زمان هم به گفتار و هم به نوشتار اشاره دارد. به بیانی دیگر، جناس هم صنعتی است موسیقایی و هم خوش­نویسانه. بر بنیاد قاعدۀ «جنس رود سوی جنس»، کلمات نیز ...

  • بررسی جامعه‌شناختی و آسیب‌شناسی اجتماعی در آیینة شعر مشروطه 

    محمدی, برات (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2011-02-20)
    آثار ادبی بطور نامحسوس و غیرمستقیم، آرمان‌ها، تفکرات و شیوة زندگی هر ملّت را در طول تاریخ نشان می‌دهد و تصاویری هنرمندانه‌ از واقعیات اجتماعی عرضه می‌دارد. نگاه جامعه‌شناختی به ‌ادبیات می‌تواند وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ...

  • شخصیت و شگردهای شخصیت‌پردازی سعدی در" گلستان" 

    شنبه‌ای, رقیه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2011-02-20)
    قصّه و داستان، از قدیم در میان مردم رایج و مورد توّجه آنان بوده‌ است. انسان‌ها، در تمام ادوار، از گذشته ـ یعنی آن هنگام که شب‌ها در کورسوی روشنایی نور شمع، به قصّه‌های به ظاهر ساده و بیش‌تر تخیلی که سینه به سینه نقل شده ...

  • بررسی زبان‌شناختی قصاید بهار 

    پهلوان نژاد, محمدرضا؛ سزاوار, علی رضا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2011-02-20)
    بهار اولین کسی است که سبک‌شناسی را به­صورت مدوّن و علمی‌در زمینة نثر نوشت و برای آن تعاریف علمی آورد. هرچند عمرش مجال نداد که در زمینة نظم نیز تحقیقاتش را دنبال کند، اما یادداشت‌هایی پراکنده‌ داشت که بعدها جمع‌آوری شد. ...

  • رمزگشایی قصة دقوقی 

    حیدری, فاطمه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2011-02-20)
    قصة دقوقی در مثنوی معنوی از جمله قصه‌هایی است که حیرت خوانندگان و شارحان آن را برانگیخته‌ است، اما حیرتی که شاعر بارها و بارها به‌ آن اشاره می‌کند حیرت عارفانه‌ است. تجربة شاعر و درون‌مایة داستان بنظر خواننده آشنا نمی‌آید ...

  • دفاع از ابلیس نزد برخی از اکابر صوفیان 

    جاویدانه, بهادر (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2011-02-20)
    دیدگاه صوفیه نسبت به ‌ابلیس، یکی  از بحث‌انگیزترین و در عین حال جذاب‌ترین مقولاتی است که در امهات متون آنان انعکاس یافته‌ است. از یک طرف با آرایی کاملاً متشرّعانه مواجهیم که در ردّ شیطان و لعن او از درگاه  الاهی، بی‌هیچ ...

  • بررسی اندیشه‌های پارادکسیکال (متناقض) در شعر ناصرخسرو 

    کرباسی عامل, بتول (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2011-02-20)
    پارادوکس واژه‌ای اروپایی است که در دورة معاصر به مباحث ادب فارسی وارد شده‌ است و آن را «تناقض‌نمایی» و اخیراً «پادنمایی» معنی کرده‌اند و در دو زمینة شعری و فکری یا مفهومی قابل بررسی است.  آن‌چه ‌امروز بیش‌تر زیر عنوان ...

  • کفر از دیدگاه مولانا 

    مقدم, اقدس (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2011-02-20)
    کفر از اصطلاحات کلیدی قرآن است که در طول تاریخ و در حوزه‌های مختلف اسلامی از نظر مفهوم و مصداق تغییراتی زیاد داشته و معنی­هایی گوناگون یافته‌ است. در این مقاله سعی شده‌ است عقاید ونظریات مولانا در مورد مسألة کفر ـ با تکیه ...

  • بررسی تطبیقی ستایش پیامبر در آثار عطار و بوصیری 

    احمدی, عبدالحمید (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2011-02-20)
    مدیح نبوی یکی از زمینه‌های شعری است که محور اصلی آن شخصیت حضرت محمد(ص) است. در این هنرِ شعری، شاعر به توصیف ابعاد مختلف شخصیت پیا‌مبر می‌پردازد، او را به لحاظ شکل ظاهری و منش اخلاقی می‌ستاید و زبان به ذکر معجزات آن حضرت و ...

  • ادریس بدلیسی، هشت بهشت و دیگر آثار او 

    پاکزاد, مهری (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2011-02-20)
    ادریس‌بدلیسی از نثرنویسان معاصر سلطان یعقوب آق قویونلو در ایران و سپس شاه‌اسماعیل صفوی بوده‌ است. مهم‌ترین اثر ادریس بدلیسی دربارة تاریخ عثمانی و شناخته‌ترین اثر در میان تمام آثارش، کتاب «هشت بهشت» است. هم خودِ اثر و هم ...