نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرشیدنیک, فرزانهfa_IR
dc.contributor.authorطاووسی, محمودfa_IR
dc.contributor.authorافهمی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:05:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:05:50Z
dc.date.available1399-07-09T02:05:50Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:05:50Z
dc.date.issued2013-08-23en_US
dc.date.issued1392-06-01fa_IR
dc.date.submitted2011-08-14en_US
dc.date.submitted1390-05-23fa_IR
dc.identifier.citationفرشیدنیک, فرزانه, طاووسی, محمود, افهمی, رضا. (1392). بازتاب اندیشه های ایرانی اسلامی در هنر ایران سیر تطور جلوه های باروری در صورت های گوناگون هنری تا عصر صفوی. زن در فرهنگ و هنر, 5(2), 199-213. doi: 10.22059/jwica.2013.35101fa_IR
dc.identifier.issn2538-3108
dc.identifier.issn2538-3116
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jwica.2013.35101
dc.identifier.urihttps://jwica.ut.ac.ir/article_35101.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212608
dc.description.abstractجهان بینی و اندیش ههای اعتقادی جوامع در شک لگیری صورت های هنری تأثیر بسزایی دارند . باور به تقدسِ مظاهر<br />باروری از جمله باورهایی است که در اندیشة ایرانیان از دیرباز قابل مشاهده بوده و پس از اسلام نیز، در پیوند با حکمت<br />اسلامی، از تداومی تاریخی برخوردار گشته است. انگاره های مؤنث، ب هعنوان نمادهای باروری، از دیرباز به صورت های<br />گوناگون در اساطیرِ بسیاری از تمد نها شکل گرفته و مورد ستایش قرار گرفت ه اند . این اندیشه در طول زمان و در<br />هنرهای مختلف ایرانی، در تحول و تطوری تاریخی، ب ه صورت های متفاوت نمود یافته است . پژوهش حاضر، به روش<br />توصیفی تحلیلی، به بررسی روند شک لگیری این معنای واحد در صور گوناگون پرداخته است. بررسی این روند نشانگر<br />آن است که جلوه های اساطیریِ باروری، که در صورت های مختلفی همچون آناهیتا و درخت زندگی نمود یافته، پس از<br />اسلام و به ویژه در هنر و معماری عصر صفویه نیز، بر اساس پیوندهایی مفهومی و برقراری ترادفی معنایی با اندیشه و<br />حکمت ایرانی اسلامی، در هنرهای گوناگون، در صور تهای نمادین متنوعی بروز یافته است . این مظاهر باروری در<br />صورت هایی همچون آناهیتا، درخت زندگی، آب، و گنبد جانشین شده و انگار ههای مذکر طرفین با نمادهایی همچون<br />شیر، مردان نگهبان، بزِ نر یا طاووس، سرو، و منار جایگزین گشته اند. درواقع، در بعد همنشینی، ساختاری از س ه تایی<br />مقدس شکل گرفته که در یک روند جانشینی ب ه صورت های گوناگونی بروز یافته است؛ به گونه ای که در همة این<br />صورت ها، ضمن تنوع و افزودن بر زیبایی، معنایی واحد را م یتوان جست وجو نمود.fa_IR
dc.format.extent582
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofزن در فرهنگ و هنرfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Woman in Culture Artsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jwica.2013.35101
dc.subjectاندیشهfa_IR
dc.subjectجلو ههای باروریfa_IR
dc.subjectنشانه شناسیfa_IR
dc.subjectهنر ایرانfa_IR
dc.titleبازتاب اندیشه های ایرانی اسلامی در هنر ایران سیر تطور جلوه های باروری در صورت های گوناگون هنری تا عصر صفویfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنرو معماری دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue2
dc.citation.spage199
dc.citation.epage213


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد