| dc.contributor.author | فرشیدنیک, فرزانه | fa_IR |
| dc.contributor.author | طاووسی, محمود | fa_IR |
| dc.contributor.author | افهمی, رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:05:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:05:50Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:05:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:05:50Z | |
| dc.date.issued | 2013-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2011-08-14 | en_US |
| dc.date.submitted | 1390-05-23 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فرشیدنیک, فرزانه, طاووسی, محمود, افهمی, رضا. (1392). بازتاب اندیشه های ایرانی اسلامی در هنر ایران سیر تطور جلوه های باروری در صورت های گوناگون هنری تا عصر صفوی. زن در فرهنگ و هنر, 5(2), 199-213. doi: 10.22059/jwica.2013.35101 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-3108 | |
| dc.identifier.issn | 2538-3116 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jwica.2013.35101 | |
| dc.identifier.uri | https://jwica.ut.ac.ir/article_35101.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212608 | |
| dc.description.abstract | جهان بینی و اندیش ههای اعتقادی جوامع در شک لگیری صورت های هنری تأثیر بسزایی دارند . باور به تقدسِ مظاهر<br />باروری از جمله باورهایی است که در اندیشة ایرانیان از دیرباز قابل مشاهده بوده و پس از اسلام نیز، در پیوند با حکمت<br />اسلامی، از تداومی تاریخی برخوردار گشته است. انگاره های مؤنث، ب هعنوان نمادهای باروری، از دیرباز به صورت های<br />گوناگون در اساطیرِ بسیاری از تمد نها شکل گرفته و مورد ستایش قرار گرفت ه اند . این اندیشه در طول زمان و در<br />هنرهای مختلف ایرانی، در تحول و تطوری تاریخی، ب ه صورت های متفاوت نمود یافته است . پژوهش حاضر، به روش<br />توصیفی تحلیلی، به بررسی روند شک لگیری این معنای واحد در صور گوناگون پرداخته است. بررسی این روند نشانگر<br />آن است که جلوه های اساطیریِ باروری، که در صورت های مختلفی همچون آناهیتا و درخت زندگی نمود یافته، پس از<br />اسلام و به ویژه در هنر و معماری عصر صفویه نیز، بر اساس پیوندهایی مفهومی و برقراری ترادفی معنایی با اندیشه و<br />حکمت ایرانی اسلامی، در هنرهای گوناگون، در صور تهای نمادین متنوعی بروز یافته است . این مظاهر باروری در<br />صورت هایی همچون آناهیتا، درخت زندگی، آب، و گنبد جانشین شده و انگار ههای مذکر طرفین با نمادهایی همچون<br />شیر، مردان نگهبان، بزِ نر یا طاووس، سرو، و منار جایگزین گشته اند. درواقع، در بعد همنشینی، ساختاری از س ه تایی<br />مقدس شکل گرفته که در یک روند جانشینی ب ه صورت های گوناگونی بروز یافته است؛ به گونه ای که در همة این<br />صورت ها، ضمن تنوع و افزودن بر زیبایی، معنایی واحد را م یتوان جست وجو نمود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 582 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | زن در فرهنگ و هنر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Woman in Culture Arts | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jwica.2013.35101 | |
| dc.subject | اندیشه | fa_IR |
| dc.subject | جلو ههای باروری | fa_IR |
| dc.subject | نشانه شناسی | fa_IR |
| dc.subject | هنر ایران | fa_IR |
| dc.title | بازتاب اندیشه های ایرانی اسلامی در هنر ایران سیر تطور جلوه های باروری در صورت های گوناگون هنری تا عصر صفوی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنرو معماری دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 199 | |
| dc.citation.epage | 213 | |