نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمودی بختیاری, بهروزfa_IR
dc.contributor.authorغنیون, کورشfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:05:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:05:26Z
dc.date.available1399-07-09T02:05:26Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:05:26Z
dc.date.issued2017-09-23en_US
dc.date.issued1396-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-06-08en_US
dc.date.submitted1396-03-18fa_IR
dc.identifier.citationمحمودی بختیاری, بهروز, غنیون, کورش. (1396). مخالف‏ پوشی در سینمای ایران: رویکردی پساساختارگرایانه. زن در فرهنگ و هنر, 9(3), 359-384. doi: 10.22059/jwica.2017.235179.890fa_IR
dc.identifier.issn2538-3108
dc.identifier.issn2538-3116
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jwica.2017.235179.890
dc.identifier.urihttps://jwica.ut.ac.ir/article_65006.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212472
dc.description.abstract«مخالف‏پوشی»‌‌ـ به معنای پوشیدن لباس مردانه از سوی زنان، یا لباس زنانه از سوی مردان‌ـ از سال‏های ابتدایی اختراع سینما وارد روایت‏های سینمایی شد و همچنان نیز ادامه دارد. بر‌اساس آنچه تاکنون در مخالف‌پوشی مشاهده شده است، این کار با هدف دستیابی به امتیازات جنسیت دیگر و خدمت به پیشبرد درام، طبق خواست فرد مخالف‌پوش، انجام می‏پذیرد. در پژوهش حاضر، کارکرد مخالف‏پوشی در 18 فیلم سینمای ایران، از دهۀ 1330 تا کنون، بر‌اساس آرای پساساختارگرای فوکو و پسافمنیستی جودیت باتلر، که در کتاب <em>معضل</em><em> <em>جنسیت</em></em> آن‏ها را تشریح کرده، بررسی شده است. در چارچوب اندیشۀ فوکو، جنسیت «برساخته‏ای فرهنگی» تلقی می‏شود که گفتمان حاکم آن را شکل می‌دهد و با پایان‌یافتن اعتبار این گفتمان، تعاریف آن نیز می‏تواند تغییر کند. از سوی دیگر، باتلر (با تأیید نظر فوکو) جنسیت را نه یک ویژگی ذاتی، بلکه ایفای نقش‏هایی می‏داند که گفتمان حاکم از هر جنس انتظار دارد. بر‌اساس یافته‏های بررسی پیش رو، مردپوشی زنان در فیلم‏های ایرانی از سر درماندگی انجام می‏گیرد و فقط در صورت رسوایی است که راز از چهرۀ زن مردپوش برگرفته می‏شود. حال آنکه زن‏پوشی، که اغلب حربه‏ای سودجویانه است، در اولین فرصت رها می‌شود و مرد زن‌پوش با بازگشتن به نقش مردانۀ خود، تقابل مرد/ زن را تحکیم می‏کند. هشت فیلمی که توجه اصلی این پژوهش بر آن‏ها متمرکز است، آثاری هستند که در آن‏ها قهرمان یا ضدقهرمانِ اثر دست به مخالف‏پوشی زده است؛ حال آنکه 10 اثرِ دیگر، که در آن‏ها مخالف‏پوشی نقشی فرعی دارند، موردِ مطالعه قرار گرفتند تا شرایطِ قیاس این دو نگاهِ متفاوت به مخالف‏پوشی فراهم شود.fa_IR
dc.format.extent1345
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofزن در فرهنگ و هنرfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Woman in Culture Artsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jwica.2017.235179.890
dc.subjectپساساختارگراییfa_IR
dc.subjectپسافمنیسمfa_IR
dc.subjectسینمای ایرانfa_IR
dc.subjectمخالف‏پوشیfa_IR
dc.subjectسینما و تئاترfa_IR
dc.titleمخالف‏ پوشی در سینمای ایران: رویکردی پساساختارگرایانهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد سینمای دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue3
dc.citation.spage359
dc.citation.epage384


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد