| dc.contributor.author | محمودی بختیاری, بهروز | fa_IR |
| dc.contributor.author | غنیون, کورش | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:05:26Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:05:26Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:05:26Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:05:26Z | |
| dc.date.issued | 2017-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-06-08 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-03-18 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | محمودی بختیاری, بهروز, غنیون, کورش. (1396). مخالف پوشی در سینمای ایران: رویکردی پساساختارگرایانه. زن در فرهنگ و هنر, 9(3), 359-384. doi: 10.22059/jwica.2017.235179.890 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-3108 | |
| dc.identifier.issn | 2538-3116 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jwica.2017.235179.890 | |
| dc.identifier.uri | https://jwica.ut.ac.ir/article_65006.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/212472 | |
| dc.description.abstract | «مخالفپوشی»ـ به معنای پوشیدن لباس مردانه از سوی زنان، یا لباس زنانه از سوی مردانـ از سالهای ابتدایی اختراع سینما وارد روایتهای سینمایی شد و همچنان نیز ادامه دارد. براساس آنچه تاکنون در مخالفپوشی مشاهده شده است، این کار با هدف دستیابی به امتیازات جنسیت دیگر و خدمت به پیشبرد درام، طبق خواست فرد مخالفپوش، انجام میپذیرد. در پژوهش حاضر، کارکرد مخالفپوشی در 18 فیلم سینمای ایران، از دهۀ 1330 تا کنون، براساس آرای پساساختارگرای فوکو و پسافمنیستی جودیت باتلر، که در کتاب <em>معضل</em><em> <em>جنسیت</em></em> آنها را تشریح کرده، بررسی شده است. در چارچوب اندیشۀ فوکو، جنسیت «برساختهای فرهنگی» تلقی میشود که گفتمان حاکم آن را شکل میدهد و با پایانیافتن اعتبار این گفتمان، تعاریف آن نیز میتواند تغییر کند. از سوی دیگر، باتلر (با تأیید نظر فوکو) جنسیت را نه یک ویژگی ذاتی، بلکه ایفای نقشهایی میداند که گفتمان حاکم از هر جنس انتظار دارد. براساس یافتههای بررسی پیش رو، مردپوشی زنان در فیلمهای ایرانی از سر درماندگی انجام میگیرد و فقط در صورت رسوایی است که راز از چهرۀ زن مردپوش برگرفته میشود. حال آنکه زنپوشی، که اغلب حربهای سودجویانه است، در اولین فرصت رها میشود و مرد زنپوش با بازگشتن به نقش مردانۀ خود، تقابل مرد/ زن را تحکیم میکند. هشت فیلمی که توجه اصلی این پژوهش بر آنها متمرکز است، آثاری هستند که در آنها قهرمان یا ضدقهرمانِ اثر دست به مخالفپوشی زده است؛ حال آنکه 10 اثرِ دیگر، که در آنها مخالفپوشی نقشی فرعی دارند، موردِ مطالعه قرار گرفتند تا شرایطِ قیاس این دو نگاهِ متفاوت به مخالفپوشی فراهم شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1345 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | زن در فرهنگ و هنر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Woman in Culture Arts | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jwica.2017.235179.890 | |
| dc.subject | پساساختارگرایی | fa_IR |
| dc.subject | پسافمنیسم | fa_IR |
| dc.subject | سینمای ایران | fa_IR |
| dc.subject | مخالفپوشی | fa_IR |
| dc.subject | سینما و تئاتر | fa_IR |
| dc.title | مخالف پوشی در سینمای ایران: رویکردی پساساختارگرایانه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد سینمای دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 359 | |
| dc.citation.epage | 384 | |