| dc.contributor.author | پاینده, حسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:56:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:56:53Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:56:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:56:53Z | |
| dc.date.issued | 2012-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1390-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2011-08-29 | en_US |
| dc.date.submitted | 1390-06-07 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | پاینده, حسین. (1390). عجز از بیان: قرائتی از روانکاوانه از داستان(سه قطره خون). ادب فارسی, 1(78), 67-88. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-9262 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4113 | |
| dc.identifier.uri | https://jpl.ut.ac.ir/article_35395.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/209555 | |
| dc.description.abstract | <span style="font-size: medium;">«سه قطره خون» در زمرهی شناختهشدهترین آثار صادق هدایت قرار دارد و داستانی است که هم توجّهِ عامِ بسیاری از خوانندگان علاقهمند به ادبیات را به خود معطوف کرده و هم توجّهِ خاصِ عدهی زیادی از پژوهشگران و منتقدان ادبی را. راوی و شخصیت اصلی داستان که در آسایشگاهی روانی بستری شده است، توصیفی از سایر بیماران و نیز شرحی از رویدادی آسیبزا در زندگیِ گذشتهی خود به دست میدهد که از هر حیث روایتی نامنتظم و نامنسجم به نظر میرسد. در مقالهی حاضر استدلال میشود که فقدان انتظام منطقی </span>
<span style="font-size: medium;">در روایت، حکایت از تعارض بین دو ساحتِ آگاه و ناخودآگاه در روانِ گسیخته و نامنتظمِ شخصیت اصلی دارد، تعارضی که نظریهی روانکاوی مناسبترین ابزار (مفاهیم و روششناسی) را برای بررسی آن در اختیار منتقد ادبی میگذارد. نویسندهی مقاله با بهکارگیری مجموعهای از مهمترین مفاهیم روانکاوانه (از جمله «مقاومت»، «جابهجایی»، «نمادپردازی»، «رانه»، «کنشپریشی»، «همهویتی»، «ضایعهی روانی»، «وسواس» و غیره)، جزئیات متن را با اتخاذ روششناسی روانکاوی (تحلیل «محتوای آشکار» برای به دست دادن «محتوای نهفته») به منظور پرتوافشانی بر انگیزهها و هراسهای ناخودآگاه شخصیت اصلی بررسی میکند و داستان ناگفتهای را معلوم میسازد که به دلیل فشار بازدارندههای ناخودآگاه در گفتار راوی مکتوم مانده است. این مقاله ضمن اجتناب از کاویدن روان صادق هدایت، بر تمایزگذاری بین هویت نویسندهی داستان و هویت شخصیت اصلی تأکید میگذارد و استدلال میکند که رویکرد معطوف به نویسنده در نقدهای روانکاوانه، پیشبرد مطالعات ادبی را در کشور ما با موانع متعدد و نیز سوءتفاهمها و واکنشهای زیانبخش مواجه کرده است. در بخش پایانی مقاله، نویسنده همچنین پیشنهادهایی در خصوص سمتوسوی مطالعات روانکاوانهی بیشتر دربارهی این داستان تأثیرگذار مطرح میکند، پیشنهادهایی که سویهی متنمحورانهی این مقاله را به سویهای خوانندهمحور تغییر میدهند تا زمینهای برای بررسی واکنش خوانندگان و تبیین علت اقبال به این داستان در فرهنگ مردسالارانهی ایرانی از منظری روانکاوانه فراهم آورده شود.</span> | fa_IR |
| dc.format.extent | 379 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | Tehran University, Faculty of Literature & Humanities | en_US |
| dc.relation.ispartof | ادب فارسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Persian Literature | en_US |
| dc.subject | واژههای کلیدی: «سه قطره خون» | fa_IR |
| dc.subject | ناخودآگاه | fa_IR |
| dc.subject | مقاومت | fa_IR |
| dc.subject | جابهجایی | fa_IR |
| dc.subject | نمادپردازی | fa_IR |
| dc.title | عجز از بیان: قرائتی از روانکاوانه از داستان(سه قطره خون) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار - دانشگاه طباطبایی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1 | |
| dc.citation.issue | 78 | |
| dc.citation.spage | 67 | |
| dc.citation.epage | 88 | |