| dc.contributor.author | کیخا فرزانه, حوریه | fa_IR |
| dc.contributor.author | کیخافرزانه, احمد رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | سالاری, مصطفی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:56:38Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:56:38Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:56:38Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:56:38Z | |
| dc.date.issued | 2019-10-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-08-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-02-28 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-12-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کیخا فرزانه, حوریه, کیخافرزانه, احمد رضا, سالاری, مصطفی. (1398). واکاوی تمثیل رؤیا در رمانهای «عطرگل یاس» حسن پور منصوری و «مادر» محمود گلاب درهای با تکیه بر نظریه کنشگرای گرماس. فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 11(41), 21-45. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-627X | |
| dc.identifier.uri | http://jpll.iaubushehr.ac.ir/article_671501.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/209467 | |
| dc.description.abstract | رؤیا گونگی؛ سفر به عالم ماوراء؛ بازگشت به جهان بیداری؛ واگویی داستان سفر و تحقق عینی تمایلهای روحانی و معنوی عناصر اصلی شکل گیری داسستان هایی با رویکرد تمثیل رؤیاست. سیطره این نوع ادبی و گستره آن از یک سو با اسطورههای کهن و از سوی دیگر با مفاهیم کشف و ششهود و دست یابی به معارف معنوی و الهی پیوند میخورد. در بازتاب این نوع ادبی با عنوان تشبیه تمثیل شخصیت اصلی یا کنشگر روایت برانگیخته میشود تا با گام گذاشتن به عالم رؤیا فراتر از بیداری به حقیقت و شناخت دست یابد و در راه بازگشت با شناختی عمیق و موشکافانه از رمزهای گشوده شده به عالم بیداری بازگردد؛ در این سفر روحانی راهنما و مرشد «راهبر و راهنما» و ضد قهرمان بازدارنده و علائق معنوی یاریگر و استمداد کننده هستند.<br /> اشتراک در ساختار و همگونی در بن مایههای شکل گیری روایت در نوع ادبی تمثیل و الگوی ساختاری کنشگرای گرماس موجب شد تا با الگو پذیری از این نظریه به تبیین مسیر حرکت شخصیت اصلی روایتهای (عطرگل یاس » از حسن پور منصوری و مادر» محمود گلاب درهای بپردازیم و جنبههای مختلف روایت را در سه محور «میل» «انتقال» و «قدرت» مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم تا جنبههای تمثیل رؤیا به دقت روشن و آشگار گردد. در هر دو روایت رؤیا محقق میشود و در نهایت حضور در عالم بالا و ماورا شکل میگیرد به نحوی که در روایت اول با «پدر» مائده و در روایت دوم با «فرزند» زینب السادات وصال معنوی صورت میگیرد و پس از تبادل گفتگو و کشمکش تعلقات معنوی و روحانی مائده و مادر حاصل میشود و پس از بازگشت از عالم رؤیا رمز گونگی موجود در روایت مکشوف میگردد که همان زندگی جاویدان در محضر خداوند و اتصال با حق تعالی است که واگویی مراحل تمثیل رؤیا در این دو روایت است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1269 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Pedagogic and Lyric in Persian Language and Literature Studies Quarterly | en_US |
| dc.subject | تمثیل رؤیا | fa_IR |
| dc.subject | رمان عطر گل یاس | fa_IR |
| dc.subject | مادر | fa_IR |
| dc.subject | محمود گلاب درهای | fa_IR |
| dc.subject | الگوی کنشگرای گرماس | fa_IR |
| dc.title | واکاوی تمثیل رؤیا در رمانهای «عطرگل یاس» حسن پور منصوری و «مادر» محمود گلاب درهای با تکیه بر نظریه کنشگرای گرماس | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 41 | |
| dc.citation.spage | 21 | |
| dc.citation.epage | 45 | |