نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکیخا فرزانه, حوریهfa_IR
dc.contributor.authorکیخافرزانه, احمد رضاfa_IR
dc.contributor.authorسالاری, مصطفیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:56:38Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:56:38Z
dc.date.available1399-07-09T01:56:38Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:56:38Z
dc.date.issued2019-10-23en_US
dc.date.issued1398-08-01fa_IR
dc.date.submitted2020-02-28en_US
dc.date.submitted1398-12-09fa_IR
dc.identifier.citationکیخا فرزانه, حوریه, کیخافرزانه, احمد رضا, سالاری, مصطفی. (1398). واکاوی تمثیل رؤیا در رمان‌های «عطرگل یاس» حسن پور منصوری و «مادر» محمود گلاب دره‌ای با تکیه بر نظریه کنشگرای گرماس. فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی, 11(41), 21-45.fa_IR
dc.identifier.issn2008-627X
dc.identifier.urihttp://jpll.iaubushehr.ac.ir/article_671501.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/209467
dc.description.abstractرؤیا گونگی؛ سفر به عالم ماوراء؛ بازگشت به جهان بیداری؛ واگویی داستان سفر و تحقق عینی تمایل‌های روحانی و معنوی عناصر اصلی شکل گیری داسستان هایی با رویکرد تمثیل رؤیاست. سیطره این نوع ادبی و گستره آن از یک سو با اسطوره‌های کهن و از سوی دیگر با مفاهیم کشف و ششهود و دست یابی به معارف معنوی و الهی پیوند می‌خورد. در بازتاب این نوع ادبی با عنوان تشبیه تمثیل شخصیت اصلی یا کنشگر روایت برانگیخته می‌شود تا با گام گذاشتن به عالم رؤیا فراتر از بیداری به حقیقت و شناخت دست یابد و در راه بازگشت با شناختی عمیق و موشکافانه از رمزهای گشوده شده به عالم بیداری بازگردد؛ در این سفر روحانی راهنما و مرشد «راهبر و راهنما» و ضد قهرمان بازدارنده و علائق معنوی یاریگر و استمداد کننده هستند.<br /> اشتراک در ساختار و همگونی در بن مایه‌های شکل گیری روایت در نوع ادبی تمثیل و الگوی ساختاری کنشگرای گرماس موجب شد تا با الگو پذیری از این نظریه به تبیین مسیر حرکت شخصیت اصلی روایت‌های (عطرگل یاس » از حسن پور منصوری و مادر» محمود گلاب دره‌ای بپردازیم و جنبه‌های مختلف روایت را در سه محور «میل» «انتقال» و «قدرت» مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم تا جنبه‌های تمثیل رؤیا به دقت روشن و آشگار گردد. در هر دو روایت رؤیا محقق می‌شود و در نهایت حضور در عالم بالا و ماورا شکل می‌گیرد به نحوی که در روایت اول با «پدر» مائده و در روایت دوم با «فرزند» زینب السادات وصال معنوی صورت می‌گیرد و پس از تبادل گفتگو و کشمکش تعلقات معنوی و روحانی مائده و مادر حاصل می‌شود و پس از بازگشت از عالم رؤیا رمز گونگی موجود در روایت مکشوف می‌گردد که همان زندگی جاویدان در محضر خداوند و اتصال با حق تعالی است که واگویی مراحل تمثیل رؤیا در این دو روایت است.fa_IR
dc.format.extent1269
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهرfa_IR
dc.relation.ispartofفصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Pedagogic and Lyric in Persian Language and Literature Studies Quarterlyen_US
dc.subjectتمثیل رؤیاfa_IR
dc.subjectرمان عطر گل یاسfa_IR
dc.subjectمادرfa_IR
dc.subjectمحمود گلاب دره‌ایfa_IR
dc.subjectالگوی کنشگرای گرماسfa_IR
dc.titleواکاوی تمثیل رؤیا در رمان‌های «عطرگل یاس» حسن پور منصوری و «مادر» محمود گلاب دره‌ای با تکیه بر نظریه کنشگرای گرماسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.fa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue41
dc.citation.spage21
dc.citation.epage45


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد