| dc.contributor.author | نیک خو, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسن زاده, سعید | fa_IR |
| dc.contributor.author | افروز, غلامعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرزاد, ولی اله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:44:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:44:53Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:44:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:44:53Z | |
| dc.date.issued | 2018-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-11-07 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-08-17 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نیک خو, فاطمه, حسن زاده, سعید, افروز, غلامعلی, فرزاد, ولی اله. (1397). مداخله به هنگام در حوزه شنوایی، زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سال. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی, 7(1), 57-68. doi: 10.22038/jpsr.2018.20011.1500 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-5238 | |
| dc.identifier.issn | 2345-2730 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/jpsr.2018.20011.1500 | |
| dc.identifier.uri | http://jpsr.mums.ac.ir/article_10363.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/205424 | |
| dc.description.abstract | هدف:<br /> با توجه به اهمیت مداخله به هنگام و نقش تعاملات اولیه والد کودک در رشد زبان، مهارتهای ارتباطی و قابلیتهای اجتماعی هیجانی کودکان ناشنوا تدوین برنامه توانبخشی خانواده محور با هدف توانمندسازی والدین به عنوان درمانگر اصلی ضروری است.<br /> روش بررسی:<br /> با استفاده از نمونه گیری هدفمند 62 نفر از کودکان ناشنوای شدید به بالای زیر 2 سال که یا تحت عمل کاشت حلزون شنوایی قرار گرفته بودند و یا کاندید دریافت کاشت حلزون شنوایی بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. آزمودنی های گروه آزمایش از برنامه جامع توانبخشی خانواده محور بهره بردند. برای بررسی مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی از ابزارهای آزمون طبقه بندی عملکرد شنیداری (Categories of Auditory Performance; CAP)، نیمرخ مقیاس رشدی رفتار نمادین و ارتباط/ سیاهه کودک نوزاد (Communication and Symbolic Behavior Scale Developmental Profile/infant toddler checklist; CSBSDP) و پرسشنامه سنین و مراحل اجتماعی – هیجانی (Ages and Stages Questionnaire- Social Emotional; ASQ SE) استفاده شد.<br /> یافته ها:<br /> تحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس دو عاملی با اندازه گیری مکرر حاکی از آنست که برنامه جامع توانبخشی خانواده محور در افزایش نمرات مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی کودکان ناشنوای شرکت کننده در پژوهش موثر بوده است. همچنین در مرحله پیگیری نیز اثربخشی این برنامه بر متغیرهای وابسته پژوهش پایدار است.<br /> نتیجه گیری:<br /> نتیجه پژوهش حاضر حاکی از تاثیر برنامه جامع توانبخشی خانواده محور بر رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی درکودکان ناشنوا می باشد. لذا کاربرد این برنامه در مراکز توانبخشی کودکان ناشنوا توصیه می شود. <br /> | fa_IR |
| dc.format.extent | 763 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.publisher | Mashhad University of Medical Siences | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/jpsr.2018.20011.1500 | |
| dc.subject | برنامه جامع توانبخشی خانواده محور | fa_IR |
| dc.subject | مهارت های ارتباطی | fa_IR |
| dc.subject | مهارت های اجتماعی هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | کودکان ناشنوا | fa_IR |
| dc.subject | کودکان کم شنوا | fa_IR |
| dc.title | مداخله به هنگام در حوزه شنوایی، زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سال | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، عضو تیم کاشت حلزون شنوایی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد تمام گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 57 | |
| dc.citation.epage | 68 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-7162-9429 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-9986-0120 | |