نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنیک خو, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorحسن زاده, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorافروز, غلامعلیfa_IR
dc.contributor.authorفرزاد, ولی الهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:44:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:44:53Z
dc.date.available1399-07-09T01:44:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:44:53Z
dc.date.issued2018-03-21en_US
dc.date.issued1397-01-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-07en_US
dc.date.submitted1395-08-17fa_IR
dc.identifier.citationنیک خو, فاطمه, حسن زاده, سعید, افروز, غلامعلی, فرزاد, ولی اله. (1397). مداخله به هنگام در حوزه شنوایی، زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سال. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی, 7(1), 57-68. doi: 10.22038/jpsr.2018.20011.1500fa_IR
dc.identifier.issn2322-5238
dc.identifier.issn2345-2730
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/jpsr.2018.20011.1500
dc.identifier.urihttp://jpsr.mums.ac.ir/article_10363.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/205424
dc.description.abstractهدف:<br /> با توجه به اهمیت مداخله به هنگام و نقش تعاملات اولیه والد کودک در رشد زبان، مهارتهای ارتباطی و قابلیتهای اجتماعی هیجانی کودکان ناشنوا تدوین برنامه توانبخشی خانواده محور با هدف توانمندسازی والدین به عنوان درمانگر اصلی ضروری است.<br /> روش بررسی:<br /> با استفاده از نمونه ­گیری هدفمند 62 نفر از کودکان ناشنوای شدید به بالای زیر 2 سال که یا تحت عمل کاشت حلزون شنوایی قرار گرفته بودند و یا کاندید دریافت کاشت حلزون شنوایی بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. آزمودنی­ های گروه آزمایش از برنامه جامع توانبخشی خانواده محور بهره بردند. برای بررسی مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی از ابزارهای آزمون طبقه­ بندی عملکرد شنیداری (Categories of Auditory Performance; CAP)، نیمرخ مقیاس رشدی رفتار نمادین و ارتباط/ سیاهه کودک نوزاد (Communication and Symbolic Behavior Scale Developmental Profile/infant toddler checklist; CSBSDP) و پرسشنامه سنین و مراحل اجتماعی – هیجانی  (Ages and Stages Questionnaire- Social Emotional; ASQ SE) استفاده شد.<br /> یافته ­ها:<br /> تحلیل داده‌ها‌ به روش تحلیل واریانس دو عاملی با اندازه­ گیری مکرر حاکی از آنست که برنامه جامع توانبخشی خانواده محور در افزایش نمرات مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی کودکان ناشنوای شرکت کننده در پژوهش موثر بوده است. همچنین در مرحله پیگیری نیز اثربخشی این برنامه بر متغیرهای وابسته پژوهش پایدار است.<br /> نتیجه­ گیری:<br /> نتیجه پژوهش حاضر حاکی از تاثیر برنامه جامع توانبخشی خانواده محور بر رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی هیجانی درکودکان ناشنوا می ­باشد. لذا کاربرد این برنامه در مراکز توانبخشی کودکان ناشنوا توصیه می شود. <br />fa_IR
dc.format.extent763
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Siencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Paramedical Sciences & Rehabilitationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/jpsr.2018.20011.1500
dc.subjectبرنامه جامع توانبخشی خانواده محورfa_IR
dc.subjectمهارت های ارتباطیfa_IR
dc.subjectمهارت های اجتماعی هیجانیfa_IR
dc.subjectکودکان ناشنواfa_IR
dc.subjectکودکان کم شنواfa_IR
dc.titleمداخله به هنگام در حوزه شنوایی، زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سالfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، عضو تیم کاشت حلزون شنوایی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد تمام گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue1
dc.citation.spage57
dc.citation.epage68
nlai.contributor.orcid0000-0001-7162-9429
nlai.contributor.orcid0000-0001-9986-0120


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد