نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجمشیدی, نیماfa_IR
dc.contributor.authorمرادی, محمدزاهدfa_IR
dc.contributor.authorابطحی, سید محمد علیfa_IR
dc.contributor.authorکریمی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:44:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:44:42Z
dc.date.available1399-07-09T01:44:42Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:44:42Z
dc.date.issued2016-09-22en_US
dc.date.issued1395-07-01fa_IR
dc.date.submitted2015-07-11en_US
dc.date.submitted1394-04-20fa_IR
dc.identifier.citationجمشیدی, نیما, مرادی, محمدزاهد, ابطحی, سید محمد علی, کریمی, محمد. (1395). ارایه پارامترهای بهینه صندلی ماشین (پراید) جهت کاهش آسیب به مفصل زانوی راننده. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی, 5(3), 64-73. doi: 10.22038/jpsr.2016.7341fa_IR
dc.identifier.issn2322-5238
dc.identifier.issn2345-2730
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/jpsr.2016.7341
dc.identifier.urihttp://jpsr.mums.ac.ir/article_7341.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/205367
dc.description.abstractهدف: <br/>رانند‌گان بدلیل استفاده مداوم از کلاچ و ترمز در حین رانندگی نیروی فشاری خارجی زیاد و متناوبی در زوایای مختلف فلکشن و اکستنشن زانو، بر روی مفصل زانو وارد می‌کنند. که این آسیبها شامل بروز درد کمر و زانو می ‌باشد. طراحی و نوع صندلی خودرو در راحتی و سلامت سرنشین و جلوگیری از درد‌های عضلانی،کمر و زانو به طور مستقیم ارتباط دارد. <br/>روش‌ بررسی: <br/>در این پژوهش آزمایشها‌ی مختلفی بر روی 4 راننده بر روی صندلی پراید با نصب سنسور اندازه‌گیری نیرو زیر پای راننده و روی پدال کلاچ و ترمز، نیروی تماسی پدال ماشین و کف پای راننده اندازه ‌گیری شده است. همزمان با دوربین‌های سرعت بالا اطلاعات سینماتیکی حرکتی اندام تحتانی طی مراحل گرفتن کلاچ ثبت شده و به عنوان ورودی به مدل عضو تحتانی شبیه‌سازی شده توسط جعبه ‌ابزار SimMechanics در محیط متلب اعمال شده و گشتاور مفصل زانو حین عمل پدالگیری به عنوان خروجی بدست می‌ آید سپس با تغییر در پارامترهای صندلی از طریق کدنویسی، بهینه‌ ترین حالت برای صندلی که در حین پدالگیری کمترین گشتاور به مفصل زانو وارد شود استخراج می‌ شود.  <br/>یافته‌ها: <br/>با استفاده از مکانیزمهای پدال‌گیری و بهینه‌سازی پارامترهای صندلی این نتیجه حاصل می‌ شود که اگر ارتفاع صندلی پراید 6 سانتیمتر و فاصله افقی پاشنه تا نشیمن‌گاه 9 سانتیمتر قابلیت جابجایی یابد می‌توان گشتاور وارده بر مفصل زانو را در حدود 10-15 در صد کاهش داد. <br/>نتیجه‌گیری: <br/>با توجه به اینکه صندلی پراید امکان حرکت به جلو و عقب یعنی تغییر فاصله افقی نشیمن‌گاه تا پدال را دارد می‌توان با اضافه کردن اهرمی که 6 سانتیمتر قابلیت جابجای ارتفاع نشیمن‌گاهی را بدهد شرایط بهتری را در رانندگی با این خودرو فراهم کرد. روش ارائه شده با توجه به راهکارهای در نظر گرفته شده در مطالعات قبلی دارای مزیت‌های بسیاری می‌باشد. سادگی مدل بیان شده، سرعت بالای محاسبات و همچنین در محاسبات آینده با اعمال ضریب فنر و دمپر، می ‌توان نقش ماهیچه‌ ها را اعمال نمود.fa_IR
dc.format.extent1204
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Siencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Paramedical Sciences & Rehabilitationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/jpsr.2016.7341
dc.subjectصندلی سرنشین خودروfa_IR
dc.subjectگشتاورfa_IR
dc.subjectآزمایشهای بالینیfa_IR
dc.subjectمفصل زانوfa_IR
dc.subjectمدل‌سازیfa_IR
dc.titleارایه پارامترهای بهینه صندلی ماشین (پراید) جهت کاهش آسیب به مفصل زانوی رانندهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای بیومکانیک، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد تهران مرکز، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد گروه مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه ارتوپدی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue3
dc.citation.spage64
dc.citation.epage73
nlai.contributor.orcid0000-0001-6162-8131


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد