| dc.contributor.author | اسدپور, رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:27:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:27:53Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:27:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:27:53Z | |
| dc.date.issued | 2010-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2010-08-14 | en_US |
| dc.date.submitted | 1389-05-23 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اسدپور, رضا. (1389). نمادشناخت ایران باستان در رسائل فارسی سهروردی. پژوهشنامه ادیان, 4(171389), 9-37. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-0476 | |
| dc.identifier.uri | http://jrs.srbiau.ac.ir/article_4428.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/199631 | |
| dc.description.abstract | شهاب الدین سهروردی ملقب به شیخ اشراق، حکیم و عارف بزرگ قرن ششم و شهید راه حقیقت و<br />معرفت را که بنیان گذار حکمت اشراقی در جهان اسلام است، م یتوان احیاگر حکمت خسروانی یا<br />حکمت فهلویون ایران باستان دانست. وی با دسترسی به منابع زرتشتی و تدبّر در حکمت ایرانی و<br />یونانی، آموزه های بنیادین این دو شاخۀ شرقی و غربی حکمت را در حکمت و عرفان اسلامی به<br />ظهور رسانده است. شیخ اشراق علاوه بر ای نکه در آثار مهم عربی خویش همچون حکمت الاشراق<br />به شرح این آموزه ها می پردازد، در آثار فارسی خود نیز که بخش اعظم آنها را رسال ههای رمزی-<br />عرفانی تشکیل می دهند، با به کارگیری نقش های نمادین برخی از شخصیت های اساطیری ایران<br />باستان، همچون فریدون، کیخسرو، سیمرغ، زال، رستم و اسفندیار، همان مبانی حکمت خسروانی را<br />به تصویر می کشد و از آنها جهت بیان حکمت اشراقی خویش سود می جوید. روایت هایی که وی از<br />این شخصیت های اساطیری به دست می دهد، در عین آنکه تا حد زیادی منطبق بر روایت های<br />مرسوم پیشینیان همچون شاهنامۀ فردوسی است، اما در نقاط خاصی با آنها اختلاف دارد، چندان که<br />می توان او را مبدع روایت دیگری از شخصیت های اساطیری ایران باستان دانست. نقطۀ اوج این<br />نوآوری را در داستان نبرد رستم و اسفندیار می توان مشاهده کرد. شیخ اشراق با تغییر این روایت،<br />معارف اشراقی مورد نظر خویش را در کارکرد رمزآمیز این شخصیت ها به گونه ای گنجانده است<br />که تنها برای آشنایان با حکمت اشراق و عرفان دس تیافتنی باشند. در این مقاله به بازشناسی و<br />تأویل این نمادهای ایران باستانی و نقش اساسی آنها در تبیین معانی حکمت اشراق در آثاری چون<br />عقل سرخ، الواح عمادی، لغت موران و صفیر سیمرغ خواهیم پرداخت | fa_IR |
| dc.format.extent | 319 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه ادیان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Religious Studies | en_US |
| dc.subject | سهروردی | fa_IR |
| dc.subject | حکمت اشراق | fa_IR |
| dc.subject | حکمت خسروانی | fa_IR |
| dc.subject | کیخسرو | fa_IR |
| dc.subject | سیمرغ | fa_IR |
| dc.subject | زال | fa_IR |
| dc.subject | رستم | fa_IR |
| dc.subject | اسفندیار | fa_IR |
| dc.title | نمادشناخت ایران باستان در رسائل فارسی سهروردی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | ندارد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 171389 | |
| dc.citation.spage | 9 | |
| dc.citation.epage | 37 | |