نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاعظم کثیری, آتوساfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T17:23:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T17:23:23Z
dc.date.available1399-07-08T17:23:23Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T17:23:23Z
dc.date.issued2015-09-23en_US
dc.date.issued1394-07-01fa_IR
dc.date.submitted2015-09-15en_US
dc.date.submitted1394-06-24fa_IR
dc.identifier.citationاعظم کثیری, آتوسا. (1394). زبان نگاره‌ها (بیان استعاری و وجوه نشانه‌ای در لایه‌های معنایی دو نگاره). هنر اسلامی, 11(23), 23-44.fa_IR
dc.identifier.issn1735-708X
dc.identifier.issn2676-7759
dc.identifier.urihttp://www.sysislamicartjournal.ir/article_92007.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/19829
dc.description.abstractنگارگری ایرانی، به‌ویژه در دوران اوج خود، از زبان و بیان خاصی برخوردار بوده است. نمونه عالی این مدعا را در نگاره‌های بی‌نظیر نسخه شاهنامه تهماسبی (متعلق به مکتب تبریز صفوی) می‌توان یافت. در این مقاله، زبان و بیان تصویری در دو نگاره از این مجموعه، مورد مداقه و مطالعه قرار گرفته است. در مطالعات تحلیلی و نقد هنری امروز، کاربرد نظریه‌های زبانی و بیانی، که پیش از این تنها در زبان‌شناسی و یا نقد ادبیات مکتوب کاربرد داشته، امری مقبول و چه‌بسا رایج گشته است. مقاله حاضر نیز با کاربرد نظریه‌های رایج نشانه‌شناسی، از جمله: نظریه وجوه نشانه‌ای، شیوه تحلیل ساخت‌گرایانه، لایه‌های معنایی و اصطلاحات علم بدیع ادبی، استعاره و مجاز، به مطالعه و تحلیل ساختار و وجوه نشانه‌ای، لایه‌های معانی صریح و ضمنی‌ و استعارات و مجازهای بصری و معنایی در دو اثر برجسته از تاریخ نگارگری ایران می‌پردازد. بدین‌گونه، به شیوه بیان و زبان تصویری و ساختار نهفته در صورت و معانی پنهان و آشکار این روایات تصویری، دست می‌یابد. در این مطالعه، دو صحنه از دو فراز اصلی روایت سیاوش در شاهنامه (عبور او از آتش و کشته‌شدنش) برگزیده شده‌اند. بنابراین، ابتدا به تعاریف کلی و نظریه‌های بنیادی که اساس تحلیل را تشکیل داده‌اند، اشاره می‌شود؛ سپس بیان تصویری نگاره‌ها بر پایه کاربرد این نظریات، به‌طور مشروح مورد بحث قرار می‌گیرد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که که ساختار روایی تصاویر بر مبنای تقابل پهلوان و غیرپهلوان بوده و از بیان استعاری، مجازی و معنای ضمنی نشانه‌های تصویری، برای القای مفاهیم متن ادبی استفاده شده است.<br />fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه مطالعات هنراسلامیfa_IR
dc.publisherThe Institute of Islamic Art Studiesen_US
dc.relation.ispartofهنر اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofIslamic Art Studiesen_US
dc.subjectنگارگری ایرانیfa_IR
dc.subjectشاهنامه تهماسبیfa_IR
dc.subjectاستعاره و مجازfa_IR
dc.subjectساختار معناییfa_IR
dc.subjectوجوه نشانه‌ایfa_IR
dc.titleزبان نگاره‌ها (بیان استعاری و وجوه نشانه‌ای در لایه‌های معنایی دو نگاره)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت‌دبیر شهید رجاییfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue23
dc.citation.spage23
dc.citation.epage44


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد