نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعزیزی یوسفکند, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorفاریابی, یوسفfa_IR
dc.contributor.authorبرسم, معصومهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T17:23:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T17:23:18Z
dc.date.available1399-07-08T17:23:18Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T17:23:18Z
dc.date.issued2019-06-22en_US
dc.date.issued1398-04-01fa_IR
dc.date.submitted2019-03-21en_US
dc.date.submitted1398-01-01fa_IR
dc.identifier.citationعزیزی یوسفکند, علیرضا, فاریابی, یوسف, برسم, معصومه. (1398). ساختار و عناصر بصری ظروف سنگی هلیل رود و جیرفت. هنر اسلامی, 15(34), 112-128. doi: 10.22034/ias.2019.95735fa_IR
dc.identifier.issn1735-708X
dc.identifier.issn2676-7759
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/ias.2019.95735
dc.identifier.urihttp://www.sysislamicartjournal.ir/article_95735.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/19797
dc.description.abstractزمان زیادی ازکشف تمدن هلیل رود(جیرفت) نمیگذرد و پژوهش های زیادی در باب این تمدن صورت نگرفته و بررسی و مطالعه ساختار نقوش روی آثار تازگی دارد. با توجه به عدم وجود اطلاعات مکتوب و سندهای تاریخی کافی از این تمدنﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﺍﻫﻤﻴﺖ و جایگاه آن در تاریخ هنر ایران باستان ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﻘوش ﺑﻪ ﺟﺎﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﻤﺪﻥ می تواند  منبع خوبی باشند که ﻗﺎﺑﻞ ﺩﺳﺘﺮسی ﻫﺴﺘﻨﺪ وﻣﻲ ﺗﻮﺍنند ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﻱ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻘﺎﻳﺪ، ﺁﺩﺍﺏ ، ﺭﺳﻮﻡ ،دانش فنی و ... ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﻤﺪﻥ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ما ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ. نقوش بکار رفته روی آثار بخش مهمی از هنر ایران باستان است. نقوش سفالینه ها و ...که بسیاری از آنها با نقش مایه های بسیارزیبا تزیین شده انــد، همــواره بیانگــر دیدگاه و جهان بینی ، مفاهیــم نمادیــن و ارتباطات فرهنگــی جوامع در زمان های گذشــته بوده اســت. هدف از این پژوهش مطالعه و بررســی ساختار بصری نقوش تزئینی (دانش فنی زیبایی شناســی) بر روی آثار یافت شده از تمدن جیرفت و پرسش از کیفیت زیبایی آن هاست. درضمن مطالعه ساختار تصویری نقوش بکار رفته روی آثار می توانیم حساسیت های بصری خالقان این آثار را در مورد امر زیبا آشکار سازیم کاربرد اصولی و دقیق عناصر زیبایی شناسانه (دانش فنی) همچون ریتم، تقارن، تعادل، تناسب ،تمرکز، توازن و غیره بر روی آثار سنگی تمدن جیرفت به وفوردیده می شوند و بیان کننده این امر مهم هستند که مردمان این تمدن علاوه بر جنبه کاربردی ظروف در زندگی روزمره، با استفاده از نقوش مختلف ( هندسی، انسانی، گیاهی، حیوانی، موضوعی و نمادین) روی این آثار سعی در ارضا کردن نیاز های زیبایی شناسانه خود بوده اند.<br /> روش گردآوری داده­ها در این مقاله، مطالعات کتابخانه­ای و بررسی میدانی از طریق مشاهده عینی و روش پژوهش بصورت توصیفی و تحلیلی است. به نظر می­رسد منشأ عناصر تجسمی، عقاید انتزاعی و تصاویر رئالیستی برگرفته از طبعیت اطراف و آئین­های اساطیری این حوزه بوده و در کنار آن ، ذهن حساس و زیبای شناسانه هنرمندان که از فرهنگ آنها نشأت می گرفته قابل مشاهده است. نقش­اندازی بر روی این ظروف وسیله­ای برای انتقال پیام در دروان پیش از تاریخ به شمار رفته است و مناسب­ترین بوم برای نمایش پیام و دانش بشری در دوران خود مورد استفاده هنرمندان قرار گرفته است. سؤالات این پژوهش این است : -1در ساختار و ترکیب­بندی تزئینات ظروف از کدام عناصر و کیفیات بصری(دانش فنی) استفاده شده است و فنون ارتباط بصری مرتبط با ظروف سنگی هلیل­رود چگونه است؟ 2-رابطه معنایی بین فرم و محتوای نقوش این آثار کدام است ؟ اهداف: 1-بررسی ساختار بصری و تجسمی نقوش روی آثار این تمدن 2-تحلیل رابطه بین فرم و محتوای نقوش بکار رفته در آثار این تمدنfa_IR
dc.format.extent832
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه مطالعات هنراسلامیfa_IR
dc.publisherThe Institute of Islamic Art Studiesen_US
dc.relation.ispartofهنر اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofIslamic Art Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/ias.2019.95735
dc.subjectعناصر تجسمیfa_IR
dc.subjectارتباط بصریfa_IR
dc.subjectظروف سنگیfa_IR
dc.subjectهلیل‌رودfa_IR
dc.titleساختار و عناصر بصری ظروف سنگی هلیل رود و جیرفتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری هنرهای اسلامی دانشگاه هنر تبریز. ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه زاهدانfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue34
dc.citation.spage112
dc.citation.epage128


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد