نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحکیمی اقدم, نسترنfa_IR
dc.contributor.authorآشتیانی, مهردادfa_IR
dc.contributor.authorعبداللهی ازگمی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:15:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:15:45Z
dc.date.available1399-07-09T01:15:45Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:15:45Z
dc.date.issued2020-01-21en_US
dc.date.issued1398-11-01fa_IR
dc.date.submitted2018-09-15en_US
dc.date.submitted1397-06-24fa_IR
dc.identifier.citationحکیمی اقدم, نسترن, آشتیانی, مهرداد, عبداللهی ازگمی, محمد. (1398). یک مدل محاسباتی چندوجهی از اعتماد و بی‌اعتمادی با آگاهی از زمینه در شبکه‌های اجتماعی برخط. مجله علمی-پژوهشی رایانش نرم و فناوری اطلاعات, 8(4), 59-74.fa_IR
dc.identifier.issn2383-1006
dc.identifier.issn2588-4913
dc.identifier.urihttp://jscit.nit.ac.ir/article_100329.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/195445
dc.description.abstract- امروزه، افزایش کاربرد انواع شبکه‌های اجتماعی برخط و گسترش تعاملات اجتماعی در این شبکه‌ها، اهمیت مسئله‌ای چون اعتماد را پر رنگ می‌کند. اعتماد و بی‌اعتمادی دو فاکتور مهم در تحلیل این شبکه‌ها هستند. با بررسی مراجع موجود در مقوله اعتماد و بی‌اعتمادی در محیط‌های اجتماعی، این نتیجه حاصل شد که اطلاعات بی‌اعتمادی نیز به اندازه اطلاعات اعتماد، نقش مهمی در تعاملات اجتماعی و تصمیم‌گیری‌ها خواهد داشت. اعتماد و بی‌اعتمادی هویت مستقل دارند اما بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. این هویت مستقل به معنای احتساب آن‌ها بر اساس ویژگی‌ها و عوامل مرتبط است. در این پژوهش، سعی شده است تا بتوان همزیستی اعتماد و بی‌اعتمادی با حفظ استقلال هویت هر یک، مدل شود. بدین منظور از نظریه منطق ذهنی که فضای مناسبی را برای هم‌زیستی اعتماد و بی‌اعتماد فراهم می‌کند، استفاده شده است. تا کنون تمرکز روش‌های ارائه شده در این حوزه، بیشتر بر اطلاعات اعتماد و نحوه محاسبه آن بوده است. دسته‌ای دیگر از روش‌ها نیز وجود دارند که اطلاعات بی‌اعتمادی را در نظر گرفته‌اند. اما در این روش‌ها، غالباً این اطلاعات، یا با مکمل‌گیری از اطلاعات اعتماد و یا به طور مستقیم از کاربر به دست‌ آمده است. در این پژوهش، سعی شده است تا با در نظر گرفتن معیارهای مرتبط با ‌اعتماد و معیارهای مرتبط با بی‌اعتمادی، اعتماد و بی‌اعتمادی محاسبه شود و در تصمیم‌گیری مورد‌ استفاده قرار گیرد. برای ارزیابی روش پیشنهادی محاسبه اعتماد و بی‌اعتمادی در شبکه اجتماعی، شبیه‌سازی در شبکه‌ اجتماعی فرضی صورت گرفته است. در این شبیه‌سازی، با تحلیل نتایج حاصل شده از هریک از سناریوهای ارزیابی و مقایسه این نتایج با روش مشابه، این نتیجه به دست آمد که به کارگیری اطلاعات بی‌اعتمادی همراه با اطلاعات اعتماد با ایجاد یک فضای ذهنی، باعث بهبود دقت در تصمیم‌گیری و ارزیابی اعتماد و بی‌اعتمادی شده است.fa_IR
dc.format.extent1312
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلfa_IR
dc.publisherBabol Noshirvani University of Technologyen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی-پژوهشی رایانش نرم و فناوری اطلاعاتfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Soft Computing and Information Technologyen_US
dc.subjectشبکه اجتماعی برخطfa_IR
dc.subjectاعتمادfa_IR
dc.subjectبی‌اعتمادیfa_IR
dc.subjectویژگی چندوجهیfa_IR
dc.subjectروش‌های تصمیم‌گیریfa_IR
dc.subjectاستنتاجfa_IR
dc.subjectمنطق ذهنیfa_IR
dc.titleیک مدل محاسباتی چندوجهی از اعتماد و بی‌اعتمادی با آگاهی از زمینه در شبکه‌های اجتماعی برخطfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشی فارسیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue4
dc.citation.spage59
dc.citation.epage74


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد