| dc.contributor.author | فرهی, محمدمهدی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | شهیدی, روح الله | fa_IR | 
| dc.contributor.author | رحمان ستایش, محمد کاظم | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:07:21Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:07:21Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T01:07:21Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T01:07:21Z |  | 
| dc.date.issued | 2020-01-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1398-11-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2019-07-24 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1398-05-02 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | فرهی, محمدمهدی, شهیدی, روح الله, رحمان ستایش, محمد کاظم. (1398). بازتاب تمایزات رویکرد عقلگرا و نقلگرا در تحلیل انگارۀ بداء: بازخوانی دو شرح کافی کلینی در عصر صفوی. مطالعات تاریخی  قرآن و حدیث, 25(66), 241-264. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 1735-8701 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jsm.journals.iau.ir/article_671469.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/192562 |  | 
| dc.description.abstract | اندیشمندان با رویکردهای متفاوتی با روایات و گزارههای دینی مواجه شدهاند. از آنجا که هر رویکردی آثار و تبعات متفاوتی از خود بر جای میگذارد لازم است برای شناخت رویکردهای گوناگون آنها را بررسی کنیم. دو رویکرد عمده در رویارویی با روایات و گزارههای دینی رویکرد عقلگرایی فلسفی و رویکرد نقلگرایی است. در این مطالعه میخواهیم با روش مقایسهای به بررسی و تطبیق رویکرد ملاصدرا همچون نمایندۀ مکتب عقلگرایی فلسفی و رویکرد مجلسی همچون نمایندۀ مکتب نقلگرایی در باب بداء در بخش اصول از کتاب کافی بپردازیم. میخواهیم از این رهگذر به فهم و درک بهتر هر یک از این دو رویکرد دست یابیم و تفاوتها و تمایزات آنها را بازنماییم. این دو اندیشمند در عصر صفویه میزیستهاند و سوگیریهای نظری آنها حاکی از تقابل فکری دو جریان عقلگرایی و نقلگرایی در آن دوره است. فرضیۀ مطالعه آن است که این دو رویکرد در شاخصههایی چون نحوۀ تبیین آموزههای دینی، نوع بسط مسئله، گرایش به قطعیت در بیان یا احتیاطگرایی، و چگونگی برخورد با روایات غامض اختلاف دارند. بااینحال، میتوان اشتراکاتی را نیز در شیوۀ صاحبان دو رویکرد در رویارویی با روایات مشاهده کرد؛ اشتراکاتی همچون پرهیز از رد و انکار روایات، تمسک به تأویل، و رویارویی با روایات با تکیه بر پیشفرضها. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 332 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | معاونت دانشجویی ـ فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشکدۀ قرآن و عترت | fa_IR | 
| dc.publisher | Islamic Azad University, Research Institute for Qur’an and Etrat | en_US | 
| dc.relation.ispartof | مطالعات تاریخی  قرآن و حدیث | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | A Semiannual Journal of Qurān and Hadīth Historical Studies | en_US | 
| dc.subject | عقلگرایی فلسفی | fa_IR | 
| dc.subject | نقلگرایی | fa_IR | 
| dc.subject | بداء | fa_IR | 
| dc.subject | ملاصدرا | fa_IR | 
| dc.subject | محمدتقی مجلسی | fa_IR | 
| dc.subject | دیگر موضوعات | fa_IR | 
| dc.title | بازتاب تمایزات رویکرد عقلگرا و نقلگرا در تحلیل انگارۀ بداء: بازخوانی دو شرح کافی کلینی در عصر صفوی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران. | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علوم قرآن وحدیث، دانشگاه قم، قم،ایران. | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 25 |  | 
| dc.citation.issue | 66 |  | 
| dc.citation.spage | 241 |  | 
| dc.citation.epage | 264 |  |