نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفردوسی, سیماfa_IR
dc.contributor.authorبابایی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorبهزادپور, سمانهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:58:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:58:53Z
dc.date.available1399-07-09T00:58:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:58:53Z
dc.date.issued2019-12-22en_US
dc.date.issued1398-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-13en_US
dc.date.submitted1395-03-24fa_IR
dc.identifier.citationفردوسی, سیما, بابایی, زهرا, بهزادپور, سمانه. (1398). نقش باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در پیش‌بینی علائم اضطراب اجتماعی در دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 20(4), 15-23. doi: 10.30486/jsrp.2019.548577.fa_IR
dc.identifier.issn2676-3303
dc.identifier.issn2676-5128
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30486/jsrp.2019.548577.
dc.identifier.urihttp://jsr-p.khuisf.ac.ir/article_667672.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/189622
dc.description.abstractهدف این پژوهش بررسی نقش باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در پیش‌بینی شدت علائم اضطراب اجتماعی در دانشجویان بود. جامعة آماری همة دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 بودند. نمونة مورد مطالعه 400 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های باورهای فراشناختی (ولز و کارت رایت هاتون، 2004)، راهبردهای کنترل فکر (ولز و دیویس، 1996) و اضطراب اجتماعی (کانور، دیویدسون و چرچیل،2000) پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از رگرسیون گام‌به‌گام استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان باورهای فراشناختی، مؤلفه‌های باورهای منفی درباره نگرانی و اطمینان شناختی و از میان راهبردهای کنترل فکر، مؤلفه‌های نگرانی، تنبیه و کنترل اجتماعی شدت علائم اضطراب اجتماعی را پیش‌بینی می‌کنند (05/0>P)؛ بنابراین نتایج پژوهش حاضر از مدل فراشناختی اضطراب حمایت می‌کند و به نظر می‌رسد تغییر باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل می‌تواند در کاهش علائم اضطراب اجتماعی مؤثر واقع شود.fa_IR
dc.format.extent931
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردیfa_IR
dc.relation.ispartofKnowledge & Research in Applied Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30486/jsrp.2019.548577.
dc.subjectاضطراب اجتماعیfa_IR
dc.subjectباورهای فراشناختیfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectراهبردهای کنترل فکرfa_IR
dc.titleنقش باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در پیش‌بینی علائم اضطراب اجتماعی در دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue4
dc.citation.spage15
dc.citation.epage23


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد