نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمام‌الهی, بیانهfa_IR
dc.contributor.authorعلمی, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:56:32Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:56:32Z
dc.date.available1399-07-09T00:56:32Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:56:32Z
dc.date.issued2013-04-21en_US
dc.date.issued1392-02-01fa_IR
dc.date.submitted2016-03-14en_US
dc.date.submitted1394-12-24fa_IR
dc.identifier.citationمام‌الهی, بیانه, علمی, محمود. (1392). تعیین عوامل اجتماعی مرتبط با مدگرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. مطالعات جامعه شناسی, 6(18), 7-25.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5661
dc.identifier.issn2476-7034
dc.identifier.urihttp://jss.iaut.ac.ir/article_521128.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/188793
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر بررسی­ عوامل اجتماعی مرتبط بامدگرایی دربین دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی تبریز است. دراین پژوهش 376 نفر از دانشجویان به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. روش آماری دراین پژوهش شامل همبستگی پیرسون، آزمون t و آزمون F و رگرسیون چند متغیره است که از برآورد­های نرم­افزار SPSS نسخه 20 استفاده شده است. با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ پایایی سوالات تحقیق (80/0)، هم­چنین نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنف با درجه معنی­داری (0.029) نرمال بودن داده­های حاصل را نشان می­دهد. نتایج تحقیق نشان می­دهد بین متغیر میزان استفاده و تاثیرپذیری از رسانه­های­جمعی داخلی و مدگرایی (74/0) رابطه معنی­دار وجود ندارد. هم­چنین بین میزان استفاده و تاثیرپذیری از رسانه­های خارجی (شبکه­های ماهواره ای و اینترنت) ومدگرایی (022/0) رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد. هم­چنین بین­میزان تاثیرپذیری از گروه­های مرجع و مدگرایی (007/0) رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد. لازم به توضیح است از انواع گروه­های مرجع بین میزان تاثیرپذیری از نخبگان (0.126) و روحانیون (0.270) با میزان مدگرایی دانشجویان رابطه معنی­داری وجود ندارد و نیز بین میزان دین­داری و مدگرایی (0.028) رابطه معکوس و معنی­داری وجود دارد. هم­چنین بین متغیرهای زمینه­ای جنسیت (0.004)، وضعیت تاهل (00/0) و پایگاه اقتصادی و اجتماعی (0.23) و مدگرایی رابطه مثبت ومعنی­داری وجود دارد. مقدارضریب تعیین (r<sup>2</sup>) نشان می­دهدکه 21 درصد ازتغییرات متغیر وابسته مدگرایی­توسط این 4 متغیرمستقل تبیین می­گردند و 79 درصد تغییرات، توسط عواملی غیر از این عوامل توضیح داده می­شود. باتوجه به نتایج رگرسیون چندگانه می­توان قضاوت کرد که متغیر وضعیت تاهل (141.)، گروه­های مرجع (137.)، میزان استفاده و تاثیرپذیری از رسانه­های جمعی خارجی (ماهواره، اینترنت)، (098.)، به مراتب، سهم بیشتری را درمقایسه با سایر متغیرها در پیش­بینی متغیر مدگرایی دارند.fa_IR
dc.format.extent689
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات جامعه شناسیfa_IR
dc.subjectمدگراییfa_IR
dc.subjectرسانه‌های جمعیfa_IR
dc.subjectگروه‌های مرجعfa_IR
dc.subjectدین‌داریfa_IR
dc.titleتعیین عوامل اجتماعی مرتبط با مدگرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم اجتماعی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).fa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue18
dc.citation.spage7
dc.citation.epage25


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد