| dc.contributor.author | نوربخش, یونس | fa_IR | 
| dc.contributor.author | حاجهاشمی, محمداسماعیل | fa_IR | 
| dc.contributor.author | سلطانیان, صدیقه | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:55:21Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:55:21Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T00:55:21Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T00:55:21Z |  | 
| dc.date.issued | 2013-09-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1392-07-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-01-07 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-10-18 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | نوربخش, یونس, حاجهاشمی, محمداسماعیل, سلطانیان, صدیقه. (1392). نقد و بررسی آرای محمد عابدالجابری دربارۀ چالشهای تفکر و دانش اجتماعی بومی در جهان اسلام. مجلة مطالعات اجتماعی ایران, 7(3), 128-149. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 3653-2008 |  | 
| dc.identifier.uri | http://www.jss-isa.ir/article_23504.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/188375 |  | 
| dc.description.abstract | تفکر اجتماعی متفکران مسلمان در دو سدۀ اخیر عمدتاً برای پاسخگویی به نیازهای مسلمانان در عصر جدید بهوجود آمده است. پیدایش علوم جدید و تحولات صنعتی در جوامع غربی و ظهور استعمار ازیکسو و از طرف دیگر نفوذ آرا و افکار مدرنیته در میان متفکران جوامع اسلامی، الگوبرداری یکسویه از تمدن غربی را در اندیشه و بیان برخی از آنان به همراه داشت. از طرف دیگر، متفکران مسلمانی بودند که میخواستند علل عقبماندگی مسلمانان را کشف کنند و براساس آن سربلندی آغازین را به مسلمانان بازگردانند. آنها در تلاش بودند تا با ایدۀ بازگشت به اسلام و گاه با وامگیری بسیاری از مفاهیم مدرن غربی نظیر فردگرایی، آزادی، برابری، شورا و دموکراسی و امتزاج آنها با اسلام بتوانند با ارائۀ قرائتی جدید از اسلام و بازسازی آن، پاسخی مناسب به مسائل پیش روی جامعۀ اسلامی بدهند یا در سطحی بالاتر دانش اجتماعی مناسب را تولید کنند. تفکر پیشرفت و سکولاریزم دو مسئلۀ مهم آنها بود که تحقق آنها در خاورمیانه در چالش با دین و سنتهای اجتماعی بود. در این مقاله با بررسی آرای محمد عابدالجابری در سه سطح موضوع، روش و نظریه با تأکید بر مفهوم عقل عربی ایدۀ ایجاد تفکر اجتماعی مستقل و بومی را مورد بررسی قرار دادیم. در سطح موضوع مسئله، به مقولات آسیبشناختی بومی و پدیدهها و مفاهیم مورد توجه وی پرداختیم. و در سطح روش و نظریهْ محیط رشد و آموزش نظری، نظریات و متفکران مؤثر در اندیشه، و چارچوبهای نظری مورد استفادۀ این متفکر را بررسی کردیم. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 454 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | انجمن جامعهشناسی ایران | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | مجلة مطالعات اجتماعی ایران | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Iranian Social Studies | en_US | 
| dc.subject | جابری | fa_IR | 
| dc.subject | عقل عربی | fa_IR | 
| dc.subject | اسلام | fa_IR | 
| dc.subject | تفکر اجتماعی | fa_IR | 
| dc.subject | سنت | fa_IR | 
| dc.subject | بومیشدن | fa_IR | 
| dc.title | نقد و بررسی آرای محمد عابدالجابری دربارۀ چالشهای تفکر و دانش اجتماعی بومی در جهان اسلام | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه جامعه شناسی- دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد جامعهشناسی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری جامعهشناسی | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 7 |  | 
| dc.citation.issue | 3 |  | 
| dc.citation.spage | 128 |  | 
| dc.citation.epage | 149 |  |