| dc.contributor.author | نورانی, نوراله | fa_IR | 
| dc.contributor.author | پارسانیا, حمید | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:50:38Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:50:39Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T00:50:38Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T00:50:39Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-09-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-07-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2019-03-11 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1397-12-20 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | نورانی, نوراله, پارسانیا, حمید. (1397). مقایسه تطبیقی دیدگاه سروش و شهید مطهری پیرامون مختصات مفهومی علم دینی. نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان, 8(2), 37-70. doi: 10.22059/jstmt.2018.71326 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2538_5240 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jstmt.2018.71326 |  | 
| dc.identifier.uri | https://jstmt.ut.ac.ir/article_71326.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/186714 |  | 
| dc.description.abstract | پس از رنسانس و رشد علم تجربی در اروپا، میان علوم تجربی(روش تجربی) و مدعیات کلیسا(روش نقلی)، اختلافات بنیادینی شکل گرفت که در نتیجه آن جامعه اروپایی رای به تعارض میان علم و دین داد. با گسترش علوم تجربی و دستاوردهای آن به جوامع اسلامی این چالش به شکل عمیقتری شکل گرفت و متفکرین و صاحبنظران این حوزه را درگیر نمود. در ایران نیز استاد شهید مطهری و دکتر عبدالکریم سروش به عنوان دو صاحبنظر مهم حوزه معرفتشناسی، مواضع متضادی را در رابطه با مختصات مفهومی علم دینی اتخاذ نمودند که جریانهای فکری پس از خود را متاثر ساخت. در این پژوهش، با اتکای بر سه پرسش اصلی، مواضع این دو متفکر پیرامون ماهیت(تعریف) علم، روش علم و امکان و امتناع تاسیس علم دینی به صورت تطبیقی مورد واکاوی قرار گرفته است. در نتیجه تحلیل صورت گرفته، مشخص شد، از آنجایی که از نظر سروش، علم تجربی دارای حوزه همعرض و مستقلی نسبت به سایر اقسام معرفت است و روش آن نیز روش تجربی با اتکای بر منطق ابطالگرایی است، امکان تاسیس علم دینی وجود ندارد. در نقطه مقابل، از نظر شهید مطهری، علم تجربی به مثابه یکی از اقسام معرفت دارای ارتباط طولی با سایر اقسام معرفت است. از نظر ایشان، روش علم، روش تجربی مبتنی بر منطق قیاس بوده و در صورتی که این روش را بکارگیرد و برطرفکننده نیازهای فردی و اجتماعی جامعه اسلامی باشد و در نهایت از سوی اسلام هدفگذاری شود، علم دینی محسوب شده و حجیت دینی نیز دارد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 516 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشکده علوم اجتماعی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Social theories of Muslim thinkers | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jstmt.2018.71326 |  | 
| dc.subject | "شهید مرتضی مطهری" | fa_IR | 
| dc.subject | "عبدالکریم سروش" | fa_IR | 
| dc.subject | "ماهیت علم" | fa_IR | 
| dc.subject | "روش علم" | fa_IR | 
| dc.subject | "علم دینی" | fa_IR | 
| dc.title | مقایسه تطبیقی دیدگاه سروش و شهید مطهری پیرامون مختصات مفهومی علم دینی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | علمی-پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار دانشکده علوم اجتماعی تهران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 8 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 37 |  | 
| dc.citation.epage | 70 |  |