نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنورانی, نورالهfa_IR
dc.contributor.authorپارسانیا, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:50:38Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:50:39Z
dc.date.available1399-07-09T00:50:38Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:50:39Z
dc.date.issued2018-09-23en_US
dc.date.issued1397-07-01fa_IR
dc.date.submitted2019-03-11en_US
dc.date.submitted1397-12-20fa_IR
dc.identifier.citationنورانی, نوراله, پارسانیا, حمید. (1397). مقایسه تطبیقی دیدگاه سروش و شهید مطهری پیرامون مختصات مفهومی علم دینی. نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان, 8(2), 37-70. doi: 10.22059/jstmt.2018.71326fa_IR
dc.identifier.issn2538_5240
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jstmt.2018.71326
dc.identifier.urihttps://jstmt.ut.ac.ir/article_71326.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/186714
dc.description.abstractپس از رنسانس و رشد علم تجربی در اروپا، میان علوم تجربی(روش‌ تجربی) و مدعیات کلیسا(روش نقلی)، اختلافات بنیادینی شکل گرفت که در نتیجه آن جامعه اروپایی رای به تعارض میان علم و دین داد. با گسترش علوم تجربی و دستاوردهای آن به جوامع اسلامی این چالش به شکل عمیق‌تری شکل گرفت و متفکرین و صاحب‌نظران این حوزه را درگیر نمود. در ایران نیز استاد شهید مطهری و دکتر عبدالکریم سروش به عنوان دو صاحب‌نظر مهم حوزه معرفت‌شناسی، مواضع متضادی را در رابطه با مختصات مفهومی علم دینی اتخاذ نمودند که جریان‌های فکری پس از خود را متاثر ساخت. در این پژوهش، با اتکای بر سه پرسش اصلی، مواضع این دو متفکر پیرامون ماهیت(تعریف) علم، روش علم و امکان و امتناع تاسیس علم دینی به صورت تطبیقی مورد واکاوی قرار گرفته است. در نتیجه تحلیل صورت گرفته، مشخص شد، از آنجایی که از نظر سروش، علم تجربی دارای حوزه هم‌عرض و مستقلی نسبت به سایر اقسام معرفت است و روش آن نیز روش تجربی با اتکای بر منطق ابطال‌گرایی است، امکان تاسیس علم دینی وجود ندارد. در نقطه مقابل، از نظر شهید مطهری، علم تجربی به مثابه یکی از اقسام معرفت دارای ارتباط طولی با سایر اقسام معرفت است. از نظر ایشان، روش علم، روش تجربی مبتنی بر منطق قیاس بوده و در صورتی که این روش را بکارگیرد و برطرف‌کننده نیازهای فردی و اجتماعی جامعه اسلامی باشد و در نهایت از سوی اسلام هدف‌گذاری شود، علم دینی محسوب شده و حجیت دینی نیز دارد.fa_IR
dc.format.extent516
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده علوم اجتماعیfa_IR
dc.relation.ispartofنظریه های اجتماعی متفکران مسلمانfa_IR
dc.relation.ispartofSocial theories of Muslim thinkersen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jstmt.2018.71326
dc.subject"شهید مرتضی مطهری"fa_IR
dc.subject"عبدالکریم سروش"fa_IR
dc.subject"ماهیت علم"fa_IR
dc.subject"روش علم"fa_IR
dc.subject"علم دینی"fa_IR
dc.titleمقایسه تطبیقی دیدگاه سروش و شهید مطهری پیرامون مختصات مفهومی علم دینیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشکده علوم اجتماعی تهرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue2
dc.citation.spage37
dc.citation.epage70


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد