نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامرایی, کوروشfa_IR
dc.contributor.authorحسن زاده, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorافروز, غلامعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:47:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:47:46Z
dc.date.available1399-07-09T00:47:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:47:46Z
dc.date.issued2015-09-23en_US
dc.date.issued1394-07-01fa_IR
dc.date.submitted2016-04-04en_US
dc.date.submitted1395-01-16fa_IR
dc.identifier.citationامرایی, کوروش, حسن زاده, سعید, افروز, غلامعلی. (1394). پیش بینی مشکلات رفتاری کودکان کاشت حلزون شده‌ی شنوایی بر اساس رشد زبان و دلبستگی ایمن: نقش واسطه‌ی خودتنظیمی. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 10(37), 7-16.fa_IR
dc.identifier.issn2008-0824
dc.identifier.urihttps://jtbcp.riau.ac.ir/article_166.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185648
dc.description.abstractاکتساب زبان در طی سال های اولیه، توانایی های وی را در نیاز های ارتباطی، اظهارات و ابراز عواطف کنترل می کند. افراد کم شنوای عمیق، دارای مشکلات رفتاری بیشتری نسبت به شنوایان هستند. تاثیر نقش زبان در خودتنظیمی به گونه­ای عینی در کودکان با آسیب شنوایی نمایش داده شده است. هدف پژوهش حاضر، پیش بینی مشکلات رفتاری کودکان کاشت حلزون شده­، بر اساس رشد زبان دلبستگی ایمن و نقش واسطه­ای خودتنظیمی بود. بدین منظور، طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 114 کودک کاشت حلزون شده با دامنه ی سنی 7-3 سال که حداقل یک سال از برنامه ی کاشت حلزون آن گذشته بود، به صورت نمونه ی در دسترس انتخاب و از نظر رشد زبان، دلبستگی، خودتنظیمی و مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که رشد زبان و دلبستگی ایمن،  واریانس خودتنظیمی را پیش­بینی می­کنند. همچنین رشد زبان و دلبستگی ایمن با میانجیگری خودتنظیمی، 52/0 واریانس مشکلات رفتاری را پیش بینی می کند. نتایج پژوهش، از پیش بینی مشکلات رفتاری کودکان کاشت حلزون شده­ بر اساس رشد زبان و دلبستگی ایمن با نقش واسطه­ای خودتنظیمی حمایت می کند. به نظر می رسد این رابطه می تواند در کاهش مشکلات رفتاری و  برنامه­های پیشگیری و توانبخشی مورد توجه قرار گیرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنfa_IR
dc.publisherRudehen Islamic Azad Universityen_US
dc.relation.ispartofاندیشه و رفتار در روان شناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofThoughts and Behavior in Clinical Psychologyen_US
dc.subjectرشد زبانfa_IR
dc.subjectدلبستگی ایمنfa_IR
dc.subjectخودتنظیمیfa_IR
dc.subjectمشکلات رفتاریfa_IR
dc.titleپیش بینی مشکلات رفتاری کودکان کاشت حلزون شده‌ی شنوایی بر اساس رشد زبان و دلبستگی ایمن: نقش واسطه‌ی خودتنظیمیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue37
dc.citation.spage7
dc.citation.epage16


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد