نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorابوطالبی اصفهانی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorغنی زاده, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorحیدرآبادی زاده, نسرینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:45:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:45:05Z
dc.date.available1399-07-09T00:45:05Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:45:05Z
dc.date.issued2018-02-20en_US
dc.date.issued1396-12-01fa_IR
dc.date.submitted2017-06-10en_US
dc.date.submitted1396-03-20fa_IR
dc.identifier.citationابوطالبی اصفهانی, محسن, غنی زاده, علیرضا, حیدرآبادی زاده, نسرین. (1396). ارزیابی روش‌های فرا ابتکاری به‌منظور بهینه‌سازی خط پروژه مسیر‌های راه. مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل, 3(4), 77-94. doi: 10.22075/jtie.2017.11605.1219fa_IR
dc.identifier.issn2423-5350
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22075/jtie.2017.11605.1219
dc.identifier.urihttps://jtie.semnan.ac.ir/article_2631.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184671
dc.description.abstract<strong>در طراحی مسیر، بخش روسازی راه دارای جزئیات مشخص بوده و هزینه­ی آن اجتناب‌ناپذیر است. اما در بخش زیرسازی، می­توان با بهینه نمودن محل خط پروژه، هزینه­ها را کاهش داد. یکی از هزینه­های سنگین زیرسازی، هزینه عملیات خاکی است که به ‌شدت به خط پروژه طراحی شده وابسته است. بنابراین، هدف این پژوهش، ارزیابی روش‌های مختلف فراابتکاری برای پیشنهاد توسعه روشی به ‌منظور بهینه‌سازی خط پروژه، برای داشتن کمترین هزینه عملیات خاکی، است. بدین منظور، ابتدا تابع هدف و محدودیت‌های مسئله فرمول‌بندی و سپس کیلومتر، ارتفاع و طول قوس قائم در هر سومه به‌عنوان متغیرهای ­تصمیم در نظر گرفته ­شده­اند. خط پروژه اولیه و موقعیت سومه‌ها طبق ضوابط و نیازها تعیین گردیدند. تابع هدف به ‌صورت مجموع قدر مطلق اختلاف ارتفاع خط پروژه و خط زمین و محدودیت‌ها به‌صورت حداقل و حداکثر شیب طولی، حداقل ارتفاع پل‌ها، عدم ­تداخل قوس‌ها و حداقل طول قوس قائم تعریف شده­اند. برای بهینه‌سازی مسئله از الگوریتم­های ژنتیک، ازدحام­ پرندگان شتاب‏دار و کرم شب‌تاب در محیط </strong><strong>MATLAB</strong><strong>استفاده شده است</strong><strong>.</strong><strong> برای ارزیابی بهتر روش، سه مسیر مختلف در سه توپوگرافی دشت، تپه‌ماهور و کوهستانی طراحی و خط پروژه اولیه توسط هر یک از این الگوریتم‌ها، بهینه‌سازی شد. علاوه بر مجموع قدر مطلق اختلاف ارتفاع خط پروژه و خط زمین، سنجش این بهینه‌سازی با نسبت حجم خاکریزی به حجم خاکبرداری و هزینه عملیات خاکی صورت گرفت. نتایج، نشان‌­دهنده درصد بالای بهینگی توسط الگوریتم کرم شب‌تاب و سپس ازدحام پرندگان و ژنتیک، برای هر سه توپوگرافی‌ است. بنابراین، می­توان با به‌کارگیری الگوریتم کرم شب‌تاب، هزینه­های زیرسازی مسیر را به مقدار قابل توجهی کاهش داد. همچنین، تکرار و زمان صرف شده جهت حل مسئله نشان می­دهد که زمان لازم برای بهینه‌سازی و دست یافتن به جواب بهینه، در مقابل کاهش هزینه­ها بسیار ناچیز است.</strong>fa_IR
dc.format.extent890
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سمنانfa_IR
dc.publisherSemnan Universityen_US
dc.relation.ispartofمهندسی زیر ساخت های حمل و نقلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Transportation Infrastructure Engineeringen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22075/jtie.2017.11605.1219
dc.subjectروش های فرا ابتکاریfa_IR
dc.subjectبهینه سازیfa_IR
dc.subjectخط پروژهfa_IR
dc.subjectالگوریتم کرم شب تابfa_IR
dc.subjectالگوریتم ازدحام پرندگان شتاب‏دارfa_IR
dc.titleارزیابی روش‌های فرا ابتکاری به‌منظور بهینه‌سازی خط پروژه مسیر‌های راهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue4
dc.citation.spage77
dc.citation.epage94
nlai.contributor.orcid0000-0001-5471-1615


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد