| dc.contributor.author | پوراحمد, احمد | fa_IR | 
| dc.contributor.author | زنگنه شهرکی, سعید | fa_IR | 
| dc.contributor.author | صفایی رینه, مصطفی | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:43:04Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:43:04Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T00:43:04Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T00:43:04Z |  | 
| dc.date.issued | 2016-06-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1395-04-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-02-04 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1394-11-15 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | پوراحمد, احمد, زنگنه شهرکی, سعید, صفایی رینه, مصطفی. (1395). تحلیل نقش پیادهراههای شهری در ارتقای سرزندگی فضاهای شهری (مطالعۀ موردی: پیادهراه 17 شهریور، تهران). پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری, 4(2), 175-195. doi: 10.22059/jurbangeo.2016.59159 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2383-1456 |  | 
| dc.identifier.issn | 2423-7779 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jurbangeo.2016.59159 |  | 
| dc.identifier.uri | https://jurbangeo.ut.ac.ir/article_59159.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/183917 |  | 
| dc.description.abstract | در دهههای اخیر بهدنبال گسترش بیرویة شهرها و اهمیت و نقش روزافزون اتومبیل در شهر، بهتدریج نقش عابر پیاده در فضاهای شهری کمرنگ شده است. این امر موجب کاهش سرزندگی فضاهای عمومی و کاهش فضایی مناسب برای تعاملات اجتماعی در شهر شده است. بهدنبال ایجاد سرزندگی بیشتر و تبدیل سکونتگاههای شهری به شهرهای انسانمحور، بسیاری از شهرها فضاهای بدون وسیلة نقلیهای به نام «پیادهراه» ساختند. پژوهش حاضر به دنبال تحلیل نقش پیادهراه 17 شهریور بهمنزلة فضای عمومی در سرزندگی فضای شهری است. برای جمعآوری دادهها و تجزیهوتحلیل آنها روش توصیفی- تحلیلی بهکار گرفته شد. جامعة آماری تحقیق تمام افرادی است که در محدودة پیادهراه حضور دارند. پس از انتخاب نمونه تعداد 289 پرسشنامه در محدودة پیادهراه و در میان کسبة محلی، ساکنان اطراف و بازدیدکنندگان از فضا توزیع و نتایج آن با استفاده از نرمافزار SPLS تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان میدهد پیادهراه 17 شهریور با توجه به کارکرد و ساختار کنونی خود نتوانسته موجب سرزندگی محیط شود و در ایجاد فضایی برای تداوم حضور عابران و فعالیتهای انسانی ناموفق بوده است، زیرا میزان اثرگذاری هر کدام از ابعاد پیادهراه به حدی نبوده است که در کنار سایر عوامل بتواند موجب سرزندگی محیط شود. در بین ابعاد پیادهراه دسترسی با ضریب 226/0 بیشترین اهمیت را در سرزندگی داشته است. اما وضعیت سایر شاخصها ازجمله کیفیت کالبدی با وزن 186/0 و امنیت اجتماعی با 189/0 در محدودة پیادهراه نامناسب است. در بین ابعاد سرزندگی هم تعامل و حس مکان با وزن 178/0 و ایمنی و امنیت با وزن 177/0 نسبت به سایر شاخصها در وضعیت بهتری قراردارد و ابعاد تنوع و جذابیت محیط با وزن 153/0 و برد و دامنة پیادهراه با وزن 155/0 نامناسب است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 953 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | موسسه جغرافیا | fa_IR | 
| dc.publisher | Institute of Geography, Faculty of Geography, University of Tehran | en_US | 
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Geographical Urban Planning Research (GUPR) | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jurbangeo.2016.59159 |  | 
| dc.subject | پیادهراه | fa_IR | 
| dc.subject | سرزندگی | fa_IR | 
| dc.subject | شهر تهران | fa_IR | 
| dc.subject | فضاهای عمومی | fa_IR | 
| dc.title | تحلیل نقش پیادهراههای شهری در ارتقای سرزندگی فضاهای شهری (مطالعۀ موردی: پیادهراه 17 شهریور، تهران) | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | پژوهشی - کاربردی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد گروه جغرافیای انسانی، دانشکدة جغرافیا، دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه جغرافیای انسانی، دانشکدة جغرافیا، دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسیارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدة جغرافیا، دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 4 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 175 |  | 
| dc.citation.epage | 195 |  |