نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعطارزاده, مجتبیfa_IR
dc.contributor.authorمصفا, نسرینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:31:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:31:35Z
dc.date.available1399-07-09T00:31:35Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:31:35Z
dc.date.issued2005-03-21en_US
dc.date.issued1384-01-01fa_IR
dc.date.submitted2006-09-06en_US
dc.date.submitted1385-06-15fa_IR
dc.identifier.citationعطارزاده, مجتبی, مصفا, نسرین. (1384). جنبش زنان ایران؛ از ایستایی تا پویایی. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان, 3(7), 105-128. doi: 10.22051/jwsps.2005.1442fa_IR
dc.identifier.issn2538-2926
dc.identifier.issn2538-2934
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jwsps.2005.1442
dc.identifier.urihttps://jwsps.alzahra.ac.ir/article_1442.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/179496
dc.description.abstractهویت خواهی در درون زنان ایران همواره چونان آتشی شعله می کشد. اما با همه ی تفاوت ها و نابرابری های نابه جا، به دلیل نبود شرایط لازم فکری، امکان شکل گیری حرکتی عمومی برای پاس داری از حقوق زنان و نوزایی ارج و منزلت آنان فراهم نبود. از سوی دیگر ناباوری و اعتماد به نفس نداشتن زنان که همواره در طول تاریخ هستی خود را در پرتو مردی دیگر (پدر یا شوهر) تعریف شده می یافتند، و از سوی دیگر نبود نگرش عمومی به توان مندی زن برای ایفای نقشی مستقل، به تداوم بی بهره گی و کناره گیری زنان از عرصه ی عمومی و خلاصه شدن نقش آنان به ایفای وظیفه ی مادری یا همسری. صرف در عرصه ی خصوصی کمک نمود. تا سال ها پس از آن که نخستین اعتراض ها به فرودستی زن در برابر مرد در پی حضور زنان در عرصه ی تولید اقتصادی در غرب آغاز شد، در جامعه ی ایرانی به دلیل نبود تجربه ی مدرنیته و دست آوردهای آن، هنوز واکنشی برای دگرگونی و بهبود وضع زنان دیده نمی شد. شاید بتوان نخستین نشانه های یک حرکت جمعی در این زمینه را نهضت مشروطه دانست که در پی با افزایش آگاهی از دگرگونی وضع زنان در فراسوی مرزها، زمینه ی کامل این حرکت فراهم شد. رژیم پهلوی با آگاهی از اراده ی توانای زنان برای حضور در عرصه ی عمومی زیرکانه با اعطای آزادی های نسبی، با منت نهادن بر سر زنان ایرانی، ولایت مردسالارانه ی خود را بر سر آنان تداوم بخشید.شکل گیری انقلاب ایران فرصتی مناسب برای توده های فرهیخته و دانش آموخته ی زنان ایرانی بود که بتوانند جدا و رها از منت مردان برای دست یابی به منش و ارج والای خود تلاش کنند. ایده های شایسته مداری اسلام که به دور از سنجه هایی هم چون جنسیت نگرش به گوهر انسانی و بهره گیری از توانایی های افراد را وعده می داد، چنان کششی داشت که زنان را با قدرت به خود کشید و به آینده امیدوار کرد. اما تداوم و نهادینه شدن باورهای سنتی که هم چنان چهره ی پسندیده ی زن را تنها در همسرداری بهتر و بچه داری می دید، موانعی بر سر راه جنبش آغاز شده ی زنان برای بازیافت هویت خود نهاد که آنان را به واکنش واداشت که در نتیجه راه برون رفت از این وضعیت را اقدام مستقل اجتماعی – و نه سیاسی – دانستند.fa_IR
dc.format.extent251
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات اجتماعی روان شناختی زنانfa_IR
dc.relation.ispartofWomen's Studies Sociological and Psychologicalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jwsps.2005.1442
dc.subjectهویتfa_IR
dc.subjectزنانfa_IR
dc.subjectجنبش اجتماعیfa_IR
dc.subjectفمینیسمfa_IR
dc.subjectانقلاب اسلامی ایرانfa_IR
dc.titleجنبش زنان ایران؛ از ایستایی تا پویاییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار و عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی، دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار و عضو هیأت علمی گروه روابط بین الملل، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue7
dc.citation.spage105
dc.citation.epage128


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد