نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآیدنلو, سجادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:30:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:30:33Z
dc.date.available1399-07-09T00:30:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:30:33Z
dc.date.issued2015-07-23en_US
dc.date.issued1394-05-01fa_IR
dc.date.submitted2014-08-10en_US
dc.date.submitted1393-05-19fa_IR
dc.identifier.citationآیدنلو, سجاد. (1394). بازشناسیِ روایات «اکوان دیو» در سنّتِ داستانیِ ایران. کاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسی, 16(30), 9-37. doi: 10.17383/S1735-9589(15)94161-Xfa_IR
dc.identifier.issn1735-9589
dc.identifier.issn2645-4548
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.17383/S1735-9589(15)94161-X
dc.identifier.urihttp://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_590.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/179097
dc.description.abstractداستان نبرد رستم و اکوان دیو یکی از روایات مستقل و در عین حال کوتاهِ شاهنامه (186 بیت در تصحیح دکتر خالقی مطلق) است که احتمالاً به دلیل این اختصار، کمتر از روایاتِ پهلوانیِ رستم، در ادب رسمی و عامیانه مورد توجّه قرار گرفته است. با این حال ظاهراً اکوان دیو در سنّت داستان‌های ایرانی نقش و حضور بیشتری داشته و نشانه‌هایی از این تنوّع و تعدّد را هرچند به صورت پراکنده و کلّی می‌توان بازشناسی کرد. از جمله گویا افراسیاب و اکوان دیو- در مقام دو نیرو و نمایندة اهریمن- با یکدیگر ارتباط-‌ها و همکاری‌هایی داشته‌اند که برخی قراین و بازمانده‌های آن عبارت است از: جادو و افسون آموختنِ اکوان به افراسیاب در بیتی از شاهنامه، گذاشتن سنگ اکوان دیو به فرمان افراسیاب بر سرِ چاه- زندان بیژن، آمدن اکوان و نهادنِ خودِ او سنگ را بر چاه بیژن در اشاره‌ای از عطّار، در عذاب بودنِ بیژن در چاه از دست اکوان در تلمیح همای شیرازی، زندانی شدن بیژن در چاه اکوان دیو، رفتن اکوان نزد افراسیاب و دادنِ وعدة کشتن رستم به او، ربودن اکوان، برزو را به خواستِ افراسیاب و نگهبانیِ برخیاس، پسر اکوان از سیاه چال بیژن در روایات نقّالی و عامیانه. احتمالاً اکوان در داستان بیژن و منیژه نیز بیشتر از آنچه در گزارشِ کنونیِ آن در شاهنامه می‌بینیم، نقش داشته است. در روایت‌های نقّالی و عامیانه از مادر، برادر و فرزندان اکوان دیو نیز یاد شده که معروف‌تر از همه پسر وی برخیاس است. این دیو بنابر داستانی که قبل از قرن 8 ه.ق ساخته شده نگهبانِ چاه- زندانِ بیژن است و به دست رستم کشته می‌شود. حضور دیوهای دیگری با نام اکوان در متون ادبی و داستانیِ پس از شاهنامه هم نشان دهندة توجّه به این دیو در چرخة حلقة روایات ایرانی است.fa_IR
dc.format.extent528
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه یزدfa_IR
dc.publisherYazd Universityen_US
dc.relation.ispartofکاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.17383/S1735-9589(15)94161-X
dc.subjectشاهنامهfa_IR
dc.subjectروایات نقّالی و عامیانه- شفاهیfa_IR
dc.subjectاکوان دیوfa_IR
dc.subjectافراسیابfa_IR
dc.titleبازشناسیِ روایات «اکوان دیو» در سنّتِ داستانیِ ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه پیام نور ارومیهfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue30
dc.citation.spage9
dc.citation.epage37


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد